Sökning: "Handledning för vfu studenter"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Handledning för vfu studenter.
1. Röntgensjuksköterskors erfarenheter av att handleda med modellen peer learning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Utbildningen till röntgensjuksköterska bedrivs på åtta lärosäten i Sverige och leder till både kandidatexamen och en yrkeslegitimation. En del av utbildningen sker på röntgenavdelningar, så kallad verksamhetsförlagd utbildning, och ger studenterna möjlighet att knyta ihop teorin med den kommande yrkesprofessionen tillsammans med yrkesverksamma handledare. LÄS MER
2. Samspel kring ett förändrat handledaruppdrag : Lärarhandledares berättelser om samspelets betydelse för utvecklingen av handledaruppdraget
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studien handlar om hur lärarhandledare samspelar för att ta sig an ett delvis nytt handledaruppdrag när skolan de är verksamma på blir en VI-skola. Syftet med studien är att, genom handledarnas berättelser, undersöka vad samspelet mellan handledarna har för betydelse för handledaruppdragets genomförande och för handledarrollens utvecklande. LÄS MER
3. Sjuksköterskestudenters erfarenheter av handledning : en kvalitativ studie
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Varje år examineras det cirka 4300 sjuksköterskor i Sverige. Under deras utbildning varvas teori och praktik för att studenterna efter examen ska kunna utföra omvårdnadsuppgifter med skicklighet och leda omvårdnadsarbetet. LÄS MER
4. Handledningens roll för konstruktion av norm : Faktorer som formar studenters förståelse för normalt och avvikande beteende under VFU
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet är att upptäcka i vilken språklig diskurs kring normalitet och avvikelser förskollärarstudenter får möjlighet att förstå hur dessa begrepp konstrueras under sin utbildning. Genom semi-strukturerade intervjuer med nyutexaminerade förskollärare har jag försökt att ta reda på hur de uppfattat sina VFU-upplevelser kring normering av barn och hur detta kommunicerats med handledare samt hur studenterna fått möjlighet att problematisera praktiken i förhållande till den undervisning i styrdokumentens etik som utbildningens campusförlagda utbildning gett. LÄS MER
5. Handledning i ledarskap i förskollärarutbildning
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur studenter i tvåparts- och trepartssamtal under verksamhetsförlagd utbildning på ett förskollärarprogram stöttas i utvecklande av förståelsen för ledarskap i förskolläraryrket. Studiens teoretiska ram utgörs av ett sociokulturellt perspektiv som erbjuder begrepp för att förstå undervisning och lärande samt kommunikation. LÄS MER