Sökning: "Handlingskompetens"

Visar resultat 6 - 10 av 68 uppsatser innehållade ordet Handlingskompetens.

  1. 6. Undervisning på grundskolor om de globala målen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teodora Nastic; [2023]
    Nyckelord :Agenda 2030 grundskola; ESD grundskola; hållbar utveckling metoder; hållbar utveckling grundskola metod; hållbar utveckling grundskola.;

    Sammanfattning : Det som var tanken med denna kunskapsöversikt är att idag står hela världen inför utmaningar relaterade till klimatproblem, krig, fattigdom samt ojämlikheter och orättvisor. Detta bidrog till att intresset för att skriva om ämnet hållbar utveckling och Agenda 2030. LÄS MER

  2. 7. Frälsningsarméns verksamhet - En kvalitativ intervjustudie kring handlingskompetens i arbetet mot människohandel för sexuella ändamål

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Cajsa-Stina Sedgol; Ann Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Human trafficking for sexual purposes; sexual exploitation; action competence; Cultural Historical Activity Theory; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate The Salvation Army's work with human trafficking for sexual purposes since it is a specialized organization in civil society that has a long history of working with this issue. Research shows that overall, the Swedish agencies neither have the competence, nor the knowledge, needed to meet the issue. LÄS MER

  3. 8. Hållbar undervisning för hållbar utveckling : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar med undervisning för hållbar utveckling i skolans yngre år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kristina Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; NO-undervisning; handlingskompetens; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur grundskolelärare i årskurserna 1–3 arbetar med hållbar utveckling i undervisningen i de naturvetenskapliga ämnena. Kvalitativa intervjuer har genomförts där sex verksamma NO-lärare undervisande i årkurserna 1–3 deltog. LÄS MER

  4. 9. "En kultur där alla känner sig hemma" : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver arbetet med att främja barns sociala tillhörighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Vahide Bedirhanoglu; Eva-Lena Sarajlija Stenshaga; [2023]
    Nyckelord :Förskola; verbal kommunikation; social tillhörighet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver arbetet med att främja barns sociala tillhörighet genom att använda den verbala kommunikationen som redskap. Frågeställningarna som ligger till grund för undersökningen är följande: Hur tolkas barns befintliga språk och hur stöttas deras språkanvändning i samspel med andra, enligt förskollärarna? Hur beskriver förskollärarna sin förståelse av det verbala språkets betydelse för barns sociala tillhörighet? Studien baseras på en kvalitativ metod där tre samtalsintervjuer med sex förskollärare utfördes för att få svar på studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  5. 10. Hur främjar skolmaterialen på globalamalen.se lärande för hållbar utveckling? : Med fokus på teknikundervisning och handlingskompetens

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Stellan Reidefors; [2023]
    Nyckelord :ESD; action competence; climate change; technology education.; Lärande för hållbar utveckling; ESD; handlingskompetens; klimatförändringar teknikundervisning.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete riktar sig främst till tekniklärare för högstadiet och gymnasiet i Sverige och rör hur elever skulle kunna möta klimatförändringar i relation till lärande för hållbar utveckling och handlingskompetens. Syftet är att reda ut hur skolmaterialen på globalamalen.se kan främja lärande för hållbar utveckling. LÄS MER