Sökning: "Hanna Gustafsson"

Visar resultat 11 - 15 av 105 uppsatser innehållade orden Hanna Gustafsson.

  1. 11. Kolla modellen! : En studie om hur undervisning kan synliggöra kritiska aspekter av det parlamentariska systemet med hjälp av en visuell modell.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Caroline Bäuml; Hanna Carlander Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; visuella modeller; flödesschema; fenomenografi; variationsteori; kritiska aspekter; det parlamentariska systemet; demokrati;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att utveckla en fördjupad förståelse för hur undervisning kan utformas då man med hjälp av en visuell modell vill skapa förutsättningar för elever att föra kvalificerade resonemang om relationer mellan olika aktörer i det parlamentariska systemet. För att ta reda på detta undersöktes vilka möjliggörande element som tycks leda till att elever urskiljer kritiska aspekter av ett flödesschema av det parlamentariska systemet, samt vilka möjligheter och utmaningar som uppstår i samband med ett undervisningsupplägg baserat på en visuell modell, i detta fall i form av ett cirkulärt flödesschema av det parlamentariska systemet. LÄS MER

  2. 12. "Det behöver inte alltid vara det grövsta man tänker" : En kvalitativ studie om socialsekreterare och LSS-handläggares upplevelser och förståelse av klient- och brukarrelaterat hot och våld

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Isabelle Leonardsson; Hanna Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Socialt arbete; Socialsekreterare; LSS-handläggare; Klient- och brukarrelation; Hot och våld; Arbetsmiljö; Hanteringsstrategier; Förebyggande arbete; Relationskompetens;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som utforskar socialsekreterare och LSS-handläggares upplevelser av klient- och brukarrelaterat hot och våld, det vill säga hot och våld riktat mot tjänstemän från klienter och brukare. Syftet med studien är att belysa dessa upplevelser samt undersöka om, och i så fall hur, hot och våld påverkar socialsekreterare och LSS-handläggares mående samt arbetsmiljö. LÄS MER

  3. 13. "Både och, varken eller" : En analys av två förhållningssätt till sekularism för att kritisera skolans sekulära diskurs och vad detta kan ha för didaktiska konsekvenser för religionsundervisningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Tros- och livsåskådningsvetenskap

    Författare :Hanna Gustafsson Svahn; [2021]
    Nyckelord :religionskritik; sekularism; sekulär; livsåskådning; Taylor; af Burén; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna uppsats kritiserar den sekulära diskursen som är dominerande i den svenska religionsundervisningen genom att diskutera olika förhållningssätt till sekularism. Studiens huvudfokus ligger på att diskutera begreppet religionskritik och hur man kan föra ett kritiskt samtal om den sekulära diskursen genom två förhållningssätt till sekularism. LÄS MER

  4. 14. Ungdomars akilleshäl eller en didaktisk möjlighet? : En didaktisk diskussion med utgångspunkt i hur Iliaden gestaltas på Tiktok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Gustafsson Svahn; [2021]
    Nyckelord :TikTok; fanfiction; Iliaden; McCromick; Torell; litteraturdidaktik; svensämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Förändrade medievanor bidrar med nya litteraturdidaktiska förutsättningar, såväl utmaningar som möjligheter i litteraturundervisningen. Syftet med denna studie är att undersöka vad som händer med en äldre litterär text när den gestaltas på Tiktok och vilken eventuell litteraturdidaktisk potential sådana Tiktok-videos besitter. LÄS MER

  5. 15. Upplevda ramar för undervisningen i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på planerad undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Susan Hanna Ousi; Jennifer Lofland Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; Förskolan; Förutsättningar; Undervisning; Faktorer; Ramar; Ramfaktorteori; Planeringstid;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur förskollärare upplever olika förutsättningar för undervisningen i förskolan. Vi har genom kvalitativa intervjuer samlat in data för studien. Vi har utfört sex intervjuer med förskollärare i Storstockholm. Som analysmetod har vi använt oss av tematisk analysmetod. LÄS MER