Sökning: "Hanna Hägg"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Hanna Hägg.

  1. 1. Kvotera kön eller kompetens? : Förändringar i styrelsers ekonomiska kompetens

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Hägg; [2018]
    Nyckelord :Gender quotas; Board structure; Tobin’s Q; Financial literacy; Könskvotering; styrelsestruktur; Tobin’s Q; ekonomisk kompetens;

    Sammanfattning : Andelen kvinnor i bolagsstyrelser i Norden har under en tid ökat. Det första landet i världen som införde en lag kring könssammansättningen i styrelser för att skapa mer jämställda styrelser är Norge. Den norska kvoteringslagen infördes 2006 och kräver att minst 40 procent av respektive kön ska representeras av styrelsens ledamöter. LÄS MER

  2. 2. Leverantörsvalets kriterier i SME : I en bytesekonomisk kontext

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Niclas Hector; Jakob Hägg; Philip Hultegård; Kerim Hanna; [2015]
    Nyckelord :Logistik; inköp; leverantör; val av leverantör; bytesekonomi; SME;

    Sammanfattning : The European economy today is built on small and medium sized enterprises (SME’s) and SME’s recieve a lot more attention in the litterature now. Even though SME’s have earned more attention in the litterature there is a significant lack of information regarding purchasing and supplier selection in these companies’. LÄS MER

  3. 3. Vätskebälte

    M1-uppsats, Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Madelene Krånghed; Hanna Hägg; [2013]
    Nyckelord :vätskebälte; produktutveckling; industridesign;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Tysk smak för svensk mat : en beskrivning av tyska turisters efterfrågan på svensk mat och matupplevelser 

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Hanna Hägg; [2009]
    Nyckelord :tourism; food tourism; swedish food; german tourists; tourism export; experiences; food experiences; tourismus; kulinarische tourismus; schwedisches essen; deutsche touristen; tourismusexport; erlebnisse; esserlebnisse; turism; matturism; svensk mat; tyska turister; turismexport; upplevelser; matupplevelser;

    Sammanfattning : Det internationella resandet till Sverige har sedan 1991 ökat med nästan 100 procent. Nästan 35 procent av all turism är utländsk konsumtion, där Tyskland näst Norge är Sveriges viktigaste utlandsmarknad. Var fjärde utländsk turist är tysk och exportdelen inom turismen i Sverige anses vara mer utvecklingsbar än den inhemska delen. LÄS MER