Sökning: "Hanna Johnsson"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Hanna Johnsson.
1. “Sluta släcka bränder” : En kvalitativ studie om professionellas beskrivningar av det narkotikaförebyggande arbetet med avseende på ungdomar
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studiens syfte har varit att uppnå ökad kunskap kring det narkotikaförebyggande arbetet med avseende på ungdomar genom att ta del av de professionellas beskrivningar. Studien syftade även till att ta del av de professionellas upplevelser av deras interaktioner och erfarenheter av det narkotikaförebyggande arbete gällande ungdomar. LÄS MER
2. Att ta vara på “upward feedback” i verksamheter : En kvalitativ intervjustudie om chefers användning av feedback från medarbetare för att utveckla verksamhet och ledarskap
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Forskning om feedback har länge haft ett stort fokus på traditionell feedback inom organisationer, som sker från chef till medarbetare, och det har inte funnits ett lika starkt intresse för att studera feedback från medarbetare till chef, så kallad “upward feedback”, vilket gör det relevant att öka förståelsen inom detta område. Syftet med studien var att öka förståelsen för hur chefer använder feedback från medarbetare för att leda och utveckla verksamheten och sitt eget ledarskap. LÄS MER
3. Hållbar utveckling i digitala läromedel : En kvalitativ textanalys efter nya läroplanen LGR22
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Föreliggande studie syftar till att med hjälp av ett critical literacy-perspektiv analysera hur två digitala läromedel i geografi och dess lärarhandledningar, med fokus på hållbar utveckling förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22). Med utgångspunkt i studiens syfte formulerades följande två forskningsfrågor: 1) På vilket sätt behandlar de digitala läromedlen och dess lärarhandledningar det innehåll som förekommer i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? 2) Vilka likheter och skillnader finns mellan de digitala läromedlen, dess lärarhandledningar och i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? Med inspiration från Moira von Wright (1999) utvecklades tre underliggande metodiska frågor som syftar till att möjliggöra att studiens forskningsfrågor besvaras: a) Hur behandlas de tre dimensionerna, social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, i de digitala läromedlen? b) På vilket sätt beskriver de digitala läromedlens innehåll vilka val som kan bidra till en hållbar utveckling utifrån ett individ- och samhällsperspektiv? c) Hur tar de digitala läromedlen upp konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor och arbete med att förbättra människors levnadsvillkor? En kvalitativ textanalys genomfördes på två läromedel, SOS 4–6 (Liber) och Geografi 4–6 (Gleerups). LÄS MER
4. Småbarnsavdelningen på folkbibliotek : genom barnbibliotekariers ögon
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Our aim with this study was to investigate children’s librarians' opinions and working methods, in regard to the children’s library section in public libraries, for children 0-6 years old. We did this through semistructured interviews with five children’s librarians. The results were analyzed using thematic analysis and a theoretical model. LÄS MER
5. Are ESG investments a sustainable investing strategy?
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate SchoolSammanfattning : Sustainable investments are rapidly growing, and screening of Environmental, Social, and Governance (ESG) scores is a popular method to assess sustainable companies. With the increased usage of this method, the question arises; is screening of ESG scores a sufficient method to allocate investments to companies with top sustainable performance? This study investigates the relation between ESG scores and sustainable performance in the S&P 500 over five years from January 2015 to December 2019. LÄS MER