Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vikten av värdegrundsundervisning i skolan : En studie om lärares syn på och arbete med värdegrunden i åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Lidström; [2022]
    Nyckelord :lärarens perspektiv; samhällskunskap; värdegrund; värdegrundundervisning; åk 4-6;

    Sammanfattning : Värdegrunden genomsyrar läroplanen och skolans uppdrag är att förmedla värderingar och forma goda demokratiska samhällsmedborgare. Denna studie syfte är att ta reda på hur lärare arbetar med värdegrundsundervisning, hur de synliggör den för eleverna samt vad lärarna själva har för syn på värdegrundsundervisningen i åk 4-6. LÄS MER

  2. 2. Återkoppling på elevtexter i åk 4-6 : Svensklärares arbete kring formativ återkoppling på elevtexter för att föra lärandet framåt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Lidström; [2022]
    Nyckelord :formativ återkoppling; formativ bedömning; återkoppling; elevtext; åk 4-6; skrivutveckling; bedömning; feedback; formativ feedback;

    Sammanfattning : Formativ återkoppling är kommentarer som läraren ger till eleven under pågående skrivprocess som ska stötta eleverna till vidare utveckling. Denna studie syftar ta reda på hur svensklärare arbetar med formativ återkoppling på elevtexter i åk 4- 6, vilka för- och nackdelar de anser finns samt hur de anser att man bör arbeta kring detta för att eleverna ska utvecklas. LÄS MER

  3. 3. ADHD på jobbet : En studie av stigmahanteringsstrategier i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Hanna Lidström; [2016]
    Nyckelord :ADHD; stigma; avvikelse; stigmahanteringsstrategier; arbetsliv;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vilka strategier den ADHD-diagnostiserade använder i sitt arbetsliv för att hantera de negativa effekterna på identiteten och sociala relationer som diagnosen medför. Studien har en kvalitativ ansats och är inspirerad av metoden grundad teori. LÄS MER

  4. 4. Dramapedagogik i ett arbetsmarknadsprojekt : en etnografisk studie med ett deltagarorienterat perspektiv

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Hanna Lidström; [2011]
    Nyckelord :drama; arbetsmarknadsprojekt; dramapedagogiskt förhållningssätt; symboliskt interaktionism; deltagande observationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på vad en dramakurs kan ha för betydelse för deltagarna i ett arbetsmarknadsprojekt och hur kursen upplevdes, då forskning kring deltagarnas upplevelser i arbetsmarknadsprojekt eftersöks. Det mer övergripande syftet var att öka medvetenheten om vad som kan vara betydelsefullt i mötet med deltagare och vad dramapedagogik eventuellt kan tillföra i liknande arbetsmarknadsprojekt. LÄS MER

  5. 5. Referensarbete 2.0 : Tjänsten Boka en bibliotekarie på svenska folkbibliotek

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Malin Klintholm; Hanna Lidström; [2007]
    Nyckelord :informationssökning; referensarbete; referenssamtal; marknadsföring; boka en bibliotekarie; användarundervisning;

    Sammanfattning : This master thesis concerns the subject of a reference service named Book-a-librarian. The service makes it possible for the library-user to indulge in a subject with the help of a librarian after having made an appointment in advance. The main purpose of this thesis is to study the function of it. LÄS MER