Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tanke, känsla och handling : Stöttande strategier i den planerade matematikundervisningen i förskolan - en jämförande studie om barns lärande, utifrån tre olika arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecca Lages; Hanna Lindroth; [2019]
    Nyckelord :Scaffolding strategies; teaching preschool; Relational Development Systems Theory; learning study; Montessori; Reggio Emilia; Stöttande strategier; stöttat lärande; teorin om relationella utvecklingssystem; undervisning; scaffolding; förskolan; learning study; Montessori; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka om, och i så fall vilka, stöttande strategier som framträder i den planerade matematikundervisningen i förskolan. Det är en jämförande studie mellan det pedagogiska arbetssättet learning study och de pedagogiska arbetssätt som används enligt Maria Montessoris idéer, samt i förskolorna i Reggio Emilia i Italien. LÄS MER

  2. 2. ”Kenta ser att killarna kommer. Nu kollar dom på honom och på alla kjolarna. Det är nog bäst att han går på toan.” - Iscensättningar av genus och etnicitet i barnböcker

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Hanna Lindroth; Karoline Pedersén; [2015]
    Nyckelord :Etnicitet; genus; identifikation; bilderbok; kapit;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med denna studie var att undersöka hur genus och etnicitet konstruerades i ett urval av de mestutlånade barnböckerna i Göteborgs stad år 013. Våra frågeställningar var: Vilka identifikationer erbjuds idessa böcker? Hur iscensätts genusmässiga och etniska identiteter? Vi använde oss av en kvalitativ ochkvantitativ innehållsanalys i vår textanalys. LÄS MER

  3. 3. Personalvetarstudenter, var ni verkligen redo? : En kvalitativ studie om före detta personal- och arbetslivsstudenters förhållningssätt till övergången från studier till arbetsliv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Lindroth; Sandra Ottosson; [2013]
    Nyckelord :personalvetare; yrkesförberedande; personal- och arbetsliv; utbildning; universitet; arbetsliv;

    Sammanfattning : Personal- och arbetslivsprogrammet är en akademisk utbildning som på senare tid har diskuterats som en utbildning i gränslandet mellan akademi och yrkesliv. Utbildningen får ofta utstå kritik i samhällsdebatten då de nyexaminerade akademikerna, trots flerårig utbildning saknar praktiska arbetsrelaterade färdigheter och kunskaper. LÄS MER