Sökning: "Hanna Porter"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Hanna Porter.

  1. 1. Employment requirements in public procurement : Can shared value be created?

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Hanna Larsson; Josefine Stålhult; [2017]
    Nyckelord :Social sustainability; Corporate Social Responsibility; Creating Shared Value; employment requirements; public procurement; Social hållbarhet; företags samhällsansvar; skapa delat värde; sysselsättningskrav; offentlig upphandling;

    Sammanfattning : Social sustainability is one of the three dimensions that make up sustainable development. The social dimension has for long been seen as the weakest and has often been ignored in favour of the economic and ecological dimension. LÄS MER

  2. 2. Det fysiska mötets betydelse för utvecklingen av socialt kapital inom kluster

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Gripwall; Hanna Lordh; Elisabet Melin; Filippa Wingårdh; [2017]
    Nyckelord :Kluster; Socialt kapital; Tillit; Fysiska möten; Geografisk närhet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Det fysiska mötets betydelse för utvecklingen av socialt kapital inom kluster – En fallstudie av Mobile Heights Seminariedatum: 2017-01-12 Kurs: Företagsekonomi FEKH19: Examensarbete i Strategic Management på kandidatnivå Författare: Sofia Gripwall, Hanna Lordh, Elisabet Melin, Filippa Wingårdh Handledare: Niklas Hallberg Fem nyckelord: Kluster, Socialt kapital, Tillit, Fysiska möten, Geografisk närhet Forskningsfråga: Hur påverkas socialt kapital inom kluster av återkommande fysiska möten? Metod: Med en abduktiv ansats utfördes en kvalitativ enfallsstudie inkluderande åtta respondentintervjuer. Även en informantintervju hölls för att ytterligare förstå olika kommunikationsformer. LÄS MER

  3. 3. Should we outsource it, or should we mess it up ourselves? : Factors affecting the make-or-buy decision in the sports retail industry: The case of Adidas Sailing

    Master-uppsats, KTH/Entreprenörskap och Innovation

    Författare :Hanna Ericksson; [2016]
    Nyckelord :supply chain management; make-or-buy decision; strategy; entrepreneurial firms; sports retail industry; strategy;

    Sammanfattning : Combining concepts regarding the make-or-buy decision, such as Williamson’s (1981) ideas on transaction costs in conjunction with theories of supply chain management, the thesis outlines what factors should be of importance to firms when deciding to make or buy certain processes within the supply chain. Using Porter’s (1985) division of the supply chain into 5 sections we analyze the make-or-buy decisions of Catamaran Sports/Adidas sailing, finding that while many decisions taken match the theory-based predictions, a lot of processes are handled the way they are because of external constraints faced by the firm. LÄS MER

  4. 4. Strategi i icke-vinstdrivande organisationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Samuel Ryckenberg; Hanna Dahlberg; Niklas Olsson; Erik Thunström; [2015]
    Nyckelord :Resource-based view; Industrial organization; Konkurrensfördel; Marknadsprestation; Icke-vinstdrivande organisationer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Strategiarbete i icke-vinstdrivande organisationer Seminariedatum: 2015-06-05 Ämne/kurs: FEKH19, Examensarbete kandidatnivå i Strategic Management, 15 hp Författare: Hanna Dahlberg, Niklas Olsson, Samuel Ryckenberg, Erik Thunström Handledare: Magnus Johansson Fem nyckelord: Icke-vinstdrivande organisationer, Marknadsprestation, Konkurrensfördel, Industrial organization, Resource-based view Syfte: Studiens syfte var att utöka förståelsen för hur icke-vinstdrivande organisationer förhåller sig till strategiarbete och vilket fokus som i huvudsak tas. Metod: Via en huvudsakligen deduktiv ansats utfördes en kvalitativ studie. LÄS MER

  5. 5. Entry into the Coffee Shop Market – Starbucks establishes in Gothenburg. The demand and supply of the domestic coffee shop market

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik

    Författare :Ylva Bruzelius; Hanna Johansson; [2012-02-14]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis discusses the expansion of Starbucks to Gothenburg and their main preconditions and challenges when establishing. It also looks at the state of competition on the local coffee shop market, students’ preferences and associations towards Starbucks and the students’ willingness to pay for Starbucks’ coffee. LÄS MER