Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Påverkar elevernas ordförråd deras förmåga att kunna lösa textuppgifter i matematik?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The connection and interaction between word knowledge and mathematics is great. For students with a less developed vocabulary, the learning ability in mathematics can be difficult. The purpose with this thesis is to examine how a student's ability to learn mathematics through text tasks is dependent on their vocabulary. LÄS MER
2. Konsten att hålla svåra samtal : En kvalitativ studie om mellanchefers upplevelse
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Svåra samtal förekommer på samtliga arbetsplatser, dock resulterar de oftast i misslyckanden (Bradley & Campbell, 2016). Därför krävs det av ledare att anamma vissa strategier för att nå ett tillfredsställande resultat. LÄS MER
3. "Jag är ju mamma, men skulle jag säga det om någon frågar vem jag är?" : Ett kvalitativt studentarbete om mödrars identitetstillblivelse
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka moderskapets identitetstillblivelser och upplevelser utifrån kvalitativa intervjuer som erbjuder narrativa perspektiv från tio svenska mammor. Detta görs inom den teoretiska ramen av symbolisk interaktionism, och mer specifikt genom George Herbert Meads teori om Jagets konstruktion. LÄS MER
4. Motionärens relation till vardagsmotion
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Stillasittandet har ökat och samhället har fyllts av allt mer bekvämligheter (Ekblom-Bak et al., 2018). Samhällets bekvämligheter gör att behovet av fysiskt arbete minskar vilket kan vara en anledning till att vi idag inte rör på oss tillräckligt mycket (Folkhälsomyndigheten, 2019a). LÄS MER
5. Hur kan vi göra det bra? : En studie om svårigheter och framgångsfaktorer i undervisningen av elever med en kombinerad funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : I arbetet som lärare i en särskild undervisningsgrupp har vi uppmärksammat att kombinationer av funktionsnedsättningar gör inlärningssituationen mer komplex. De elever vi främst tänker på är elever med intellektuell funktionsnedsättning i kombination med autism och/eller adhd. LÄS MER