Sökning: "Hanna Wieslander"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Hanna Wieslander.

  1. 1. Allmänhetens riskuppfattning för tjock- och ändtarmscancer kopplat till levnadsvanor : En kvalitativ studie för att utveckla riskkommunikationen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Hanna Wieslander; [2023]
    Nyckelord :Cancer; lifestyle; risk communication; risk perception; risk factors; Cancer; levnadsvanor; riskkommunikation; riskuppfattning; riskfaktorer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tjock- och ändtarmscancer är en av de vanligaste cancerdiagnoserna i Sverige där mer än hälften av fallen skulle kunna förebyggas genom ändrade levnadsvanor. Att undersöka hur människor resonerar kring sin risk att drabbas av tjock- och ändtarmscancer är av betydelse för cancerprevention och utformandet av riskinformation. LÄS MER

  2. 2. Kan ni vara tysta, låt mig tänka! : En kvalitativ observationsstudie om problemlösning i grupp med utgångspunkt i Learning design sequences

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Karlsson; Elin Lundgren; Hanna Wieslander; [2022]
    Nyckelord :Matematik; grupparbete; problemlösning; förskoleklass; lärprocess; Learning design sequences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur lärprocessen med avseende på grupparbete kring problemlösning kan främja elevers meningsskapande. Empirin samlades in genom en kvalitativ observation i förskoleklass och analyserades sedan utifrån den teoretiska modellen Learning design sequences. LÄS MER

  3. 3. Grupparbete i matematik : En systematisk litteraturstudie om grupparbete och dess betydelse i förskoleklass och årskurs 1-3

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Karlsson; Hanna Wieslander; Elin Lundgren; [2021]
    Nyckelord :Matematik; grupp; individ; grupparbete; gruppsammansättning; homogen grupp; heterogen grupp; högpresterande elev; lågpresterande elev;

    Sammanfattning : I skolvärlden råder det delade meningar kring huruvida grupparbeten är fördelaktigt eller inte för elevers utveckling och lärande inom ämnet matematik. Dessutom finns det heller inga tydliga ramar för hur grupper bör konstrueras eller sättas samman. LÄS MER

  4. 4. Bedömningsstödets betydelse för den fortsatta läsundervisningen i åk 1

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Hanna Carrefors; Runa Wieslander; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att genom intervjuer undersöka om och i så fall hur fem lärare utvecklar sin läsundervisning på basis av elevernas resultat från det nyligen introducerade bedömningsstödet i årskurs 1. För att besvara detta syfte har tre frågeställningar utformats; På vilka sätt använder sig läraren av bedömningsstödet? På vilka sätt förknippar lärarna användningen av bedömningsstödet till formativ bedömning? Hur använder lärare sig av formativa “verktyg” i läsundervisningen? Datainsamlingen genomfördes med hjälp av intervjuer och resultatet har bearbetats och analyserats utifrån tematisk analys. LÄS MER

  5. 5. The relationship between employee stock option grants and share price on the Swedish market

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansiering

    Författare :Magnus Wieslander; Hanna Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Employee stock options; value relevance; valuation; accounting; IFRS 2;

    Sammanfattning : Since January 1st 2005, Swedish firms listed on the OMX Stockholm exchange are required to recognize expenses related to employee stock option programs. In this paper, we examine the relationship between a firm's market value of equity per share and the fair value of newly granted employee stock options, disclosed under the IFRS 2, for a sample of firms listed on the OMX Stockholm exchange. LÄS MER