Sökning: "Hannes Willner"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Hannes Willner.

  1. 1. Migranten som hot, offer eller entreprenör? : Kritisk diskursanalys av ansvar, rättvisa och klimatdriven migration i Parisavtalet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Hannes Willner; [2017]
    Nyckelord :klimatförändringar; migration; kritisk diskursanalys; Parisavtalet; resiliens; ansvar; klimaträttvisa;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur problemet med klimatförändringarna och synen på ansvar konstrueras diskursivt i ett tungt styrande dokument som Parisavtalet, samt hur detta bidrar till konstruktionen av diskursen kring klimatdriven migration. Detta undersöks med hjälp av kritisk diskursanalys och ett diskursramverk med tre idealtypsdiskurser som konstruerar migranten och synen på ansvar olika: säkerhetsdiskursen, rättighetsdiskursen och resiliensdiskursen. LÄS MER

  2. 2. Capabilities to Demand Participation : Local Participation in Common-Pool Resource Governance - A Case Study of Lake Atitlán

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hannes Willner; [2016]
    Nyckelord :common-pool resource; governance; participation; decentralization; freshwater;

    Sammanfattning : The aim of this study is to understand, describe and explain how local, public participation in the governance of common-pool resources (CPR) work in a decentralized development context. This is done through field research on lake Atitlán in Guatemala as a case of a freshwater CPR that struggles with environmental degradation as a result of failure of collective action in conserving the lake. LÄS MER

  3. 3. Vem får vara hållbar? : En studie om exkludering av gymnasieelever från utbildning för hållbar utveckling utifrån klass och identitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hannes Willner; [2015]
    Nyckelord :hållbar utveckling; ESD; klass; identitet; Bourdieu;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur gymnasieelevers uppfattningar om hållbar utveckling formas och vilken betydelse faktorer som social klass, identitet och utbildning har för detta. Därigenom försöker studien bidra med kunskap om hur sociala strukturer som klass och identitetsprocesser påverkar elevers tillgängliggörande av hållbar utveckling som ett undervisningsinnehåll och därmed säga något om huruvida implementering av utbildning för hållbar utveckling, ESD (Education for Sustainable Development), som utbildningsprojekt riskerar att exkludera elever med arbetarklassbakgrund. LÄS MER