Sökning: "Hans Resurs"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Hans Resurs.

  1. 1. Litteratururval och modersmålets legitimitet : kritisk diskursanalys avtvå läroböcker för kursen SVA1

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anneli Hallbjörk; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Gymnasiet; Icke-västerländsk skönlitteratur; Postkolonial litteraturteori; Kritisk diskursanalys; läroböcker; modersmålets legitimitet;

    Sammanfattning : Skolverket menar att Sverige är en del av en globaliserad värld. I styrdokumenten för SVA1 poängteras vikten av att SVA-elever möter både skönlitteratur från olika kulturer och litteratur översatt till svenska från deras modersmål. LÄS MER

  2. 2. När pappor sviker och normer bryts En analys av karaktärerna Pippi Långstrump och Ronja Rövardotter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefin Axling; Anna Hildingsson; [2020]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; Pippi Långstrump; Ronja Rövardotter; normer; relationer; könsroller; barn och vuxna; pappor; exkludering; läsa mellan raderna; lässtrategier;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Astrid Lindgrens karaktärer Pippi Långstrump och Ronja Rövardotter. Litteraturanalysen genomförs med komparativ metod. Syftet är att synliggöra diskriminerande strukturer, exkluderingsmekanismer och normer i texterna. LÄS MER

  3. 3. "Jag hade nog inget val, jag är en kreativ människa" : Yrkesidentitet, samarbete och kompetens i kreativa yrken

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Cecilia Kröjs; [2018]
    Nyckelord :yrkesidentitet; yrkesdiskurs; kreatör; kreativitet; konst; kompetens; projekt; nätverk;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur personer med ett kreativt yrke talar om sig själva och sitt yrke och därmed konstruerar sin yrkesidentitet. I semistrukturerade intervjuer har jag velat besvara de övergripande frågeställningarna; Vilka viktiga komponenter består deras kompetens av? Hur fungerar samarbetet i projekten och deras nätverk? Min teoretiska utgångspunkt är att en yrkesidentitet är ett socialt konstruerat fenomen. LÄS MER

  4. 4. En skola för alla? : Inkludering och exkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Fahimeh Jafar Nejad; [2018]
    Nyckelord :A school for all; inclusion; exclusion; special pedagogy; neuropsychiatric disabilities; En skola för alla; inkludering; exkludering; specialpedagogik; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : ’A school for all?’ is a scientific essay regarding the inclusion of students with neuropsychiatric disabilities inside the classroom. This essay is about the reality behind ’a school for all’ and became a starting point of this paper due to the everyday dilemmas I face as a leisure-time teacher that coexist in a classroom. LÄS MER

  5. 5. Vårdpersonals möten och arbete med personer med kommunikationsnedsättningar : En kvalitativ intervjustudie med vårdpersonal som arbetar på en medicinsk vårdavdelning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Linnéa Kjellgren; Lisa Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; Erfarenhet; Kommunikationsverktyg; Sjukvårdspersonal;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet var att beskriva vårdpersonals möten och arbete med personer med kommunikationsnedsättning. Bakgrund: Personcentrerad vård innebär att vårdsökande personer ska förstås och bli sedda som unika individer. För att nå detta krävs en fungerande kommunikation, såväl verbal som icke verbal. LÄS MER