Sökning: "Hantering av leverantörsrelationer"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Hantering av leverantörsrelationer.

  1. 1. Managing Commodity Price Volatility : A Multi-Case Study

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Erik Hällgren; Viktor Ljungdahl; [2022]
    Nyckelord :Commodity price volatility; raw material; strategic sourcing; Covid-19; supplier relationship management; product segmentation; escalator clause.; prisvolatilitet; råmaterial; strategiskt inköp; Covid-19; leverantörsrelationer; produktportfölj; råmaterialklausul.;

    Sammanfattning : This study investigates possible ways of managing commodity price volatility from a purchasing perspective and how the applicability of tools depends on company specific circumstances. Covid-19 has created large disruptions in global supply chains and led to increased price volatility for virtually all commodities. LÄS MER

  2. 2. Applying Purchasing Category Management on a purchasing department to increase its performances : A case study with a luxury automotive manufacturer

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Victor Erik Vincent Cardenas; [2021]
    Nyckelord :Supply-chain; Purchasing; Purchasing Category Management; Purchasing performance; Automotive Manufacturer;

    Sammanfattning : Nowadays, manufacturing companies compete as much with their products as with their supply-chain. Within the overarching stages of supply-chain, purchasing is a process that responds to the organizations needs of acquiring raw materials, components and semi-finished products in order to enable the execution of operations. LÄS MER

  3. 3. Eftermarknaden för byggprojekt inom kommersiella fastigheter : ett organisations- och relationsperspektiv

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Karl Gustafsson; Alex Lund Riboe; [2018]
    Nyckelord :Aftermarket; Organization; Service Marketing; Relationship management Theory; Warranty; Quality; Eftermarknad; Organisation; Servicemarknadsföring; Kund-leverantörsrelationen; Garanti; Kvalitet;

    Sammanfattning : Inom de flesta industrier är konkurrensen hård, byggindustrin är inget undantag. Ett sätt att stå sig stark på marknaden är att finna andra konkurrensmedel än de traditionella: pris och kvalitet. Detta examensarbete syftar att undersöka eftermarknadens betydelse för entreprenadbolag och fastighetsägare. LÄS MER

  4. 4. Kostnadseffektiv hantering av externa leverantörer : En fallstudie av ett processföretags mekaniska underhåll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

    Författare :Elina Pettersson; Amanda Nordlöf; [2017]
    Nyckelord :Underhåll; leverantörssamarbete; flödesanalysering; organisationsmognad; processmognad; standardisering;

    Sammanfattning : Företag på dagens globala marknad utsätts ständigt för ökad konkurrens vilket gör det allt mer viktigt att utveckla konkurrensfördelar. Inköpsfunktionen har på senare tid blivit en viktig del för att företag ska drivas framåt på ett konkurrenskraftigt sätt. LÄS MER

  5. 5. Värdeskapande aktiviteter inom leverantörskedjan : Integration av leverantörskedjan för att uppnå långsiktiga samarbeten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Måns Karlsson; Marielle Sundfeldt; [2017]
    Nyckelord :ABC; Activity-based cost; A2A; Actor to Actor; B2B; Business to Business; Cross-functional team; Design to Cost; DtC; Purchasing; Supply chain management; SRM; Supply relationship management; Valmet; Value co-creation; ABC; Aktivitetsbaserad kostnad; A2A; Aktör till Aktör; B2B; Företag till Företag; Tvärfunktionella team; Design to Cost; DtC; Inköp; Supply chain management; SRM; Hantering av leverantörsrelationer; Valmet; Värdesamskapande;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har hantering av leverantörsrelationer blivit en viktig konkurrensfaktor för företag världen över. Denna uppsats kommer delvis att presentera teorin bakom hantering av leverantörsrelationer och integrera den med värdesamskapande vilket är ytterligare en viktig aspekt för företag som önskar att implementera ett vinn-vinn-tänk med sina samarbetspartners. LÄS MER