Sökning: "Hantverksprogrammet"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet Hantverksprogrammet.

  1. 1. Elevstöd i samband med APL

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :My Olofsson; Sara Hysing; [2020]
    Nyckelord :Arbetsplatsförlagt lärande; extra anpassningar; särskilt stöd; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Trots att alla gymnasieelever i har rätt till samma stöd under arbetsplatsförlagt lärande (APL) som de har i skolan finns det i praktiken svårigheter att utforma ett fungerande stöd. Under APL är yrkesläraren den som vanligtvis fungerar som en länk mellan skolan och arbetsplatsen medan handledaren är den som, tillsammans med skolan, ska stötta eleven på arbetsplatsen. LÄS MER

  2. 2. Att fortsätta blomstra : Hur yrkeslärare inom hantverksprogrammet florist ser på kompetensutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Elin Nyberg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to analyze professional development for vocational teachers who work on the craft program. These vocational teachers only work with the orientation of florist. LÄS MER

  3. 3. Relevans och autenticitet av infärgade uppgifter : En fallstudie på hantverksprogrammet - frisör

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Anisa Susic; [2017]
    Nyckelord :yrkesmatematik; infärgade uppgifter; autenticitet; relevans; autentiska uppgifter;

    Sammanfattning : Elever på yrkesprogram har svårt att se relevansen av matematiken för sitt framtida yrke. För att matematik ska anses vara relevant för eleverna måste den vara meningsfull och användbar. Eleverna måste se hur de kan använda matematiken i sitt yrke. Ett sätt att öka relevansen är att arbeta med infärgade uppgifter. LÄS MER

  4. 4. Hur ska vi stärka kvaliteten på APL inom Hantverksprogrammet/Frisör - utifrån handledarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ljiljana Zaric; [2014]
    Nyckelord :APL; Arbetsförlagt lärande; Handledare; Kunskap; Kvalitet; Styrdokument; Yrkeskompetens; Yrkeskunnande;

    Sammanfattning : Skolinspektionens granskning av arbetsplatsförlagt lärande, APL, visar att denna inte alltid håller måttet. Syftet är att visa hur man kan stärka och utveckla APL inom Hantverksprogrammet/Frisör. Teoridelen visar hur viktigt detta är för elevernas utbildning. Undersökningen handlar om handledarnas syn på utbildningen och APL. LÄS MER

  5. 5. Lärarens yrkeskunnande : Ett kluvet uppdrag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Lena Ziegenbein; [2014]
    Nyckelord :bildningsresor; dialogseminarium; frisör; frisörlärare; kollegialt lärande; professionsutveckling; yrkeskunnande; yrkeslärare;

    Sammanfattning : Uppsatsen belyser och beskriver en del av yrkeslärarens många kompetenser och dagliga verksamhet, men den handlar också hur en utveckling av dessa kompetenser skulle kunna ske. Min egen bildningsresa inom frisöryrket skildras med några trevande försök att klippa hår till att numera jobba som frisörlärare. LÄS MER