Sökning: "Hard opt out"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Hard opt out.
1. Ökade produktionskostnader och krisberedskap : en intervjustudie från ekologiska nötköttsproducenters perspektiv
Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Kriget i Ukraina har bidragit till stora utmaningar för dagens producenter i form av ökade produktionskostnader. Kostnader för insatsvaror, el och drivmedel har skjutit i höjden vilket har bidragit till att lantbrukare tvingats skära ner sin produktion eller i vissa fall lägga ner den helt (LRF 2022b). LÄS MER
2. Värdet av ett veto : En samhällsekonomisk lönsamhetskalkyl för ett borttagande av närståendevetot vid organdonation
Master-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Under tidig vår 2021 presenterade den svenska regeringen en proposition som skulle innebära ändringar i transplantationslagen. Eftersom det råder organbrist i Sverige är syftet med propositionen att fler donationer ska möjliggöras. LÄS MER
3. Critical Discourse Analysis on ISIS Referents : Framing and agency in four British newspapers
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : To conclude, this essay set out to investigate how British newspapers of different political affiliations used discourse and the language when reporting on ISIS returnees to promote their views, biases, and perspectives. In order to fulfil the aim, critical discourse analysis was chosen as a means to conduct the analysis. LÄS MER
4. Does the export sector generate positive externality for the non-tradable sector? The case of Bangladesh, India & Pakistan
Magister-uppsats, Umeå universitet/NationalekonomiSammanfattning : Pakistan, India and Bangladesh are part of the developing countries in the world. These countries are continuously working hard and discovering different alternates to overcome its problems. The main objective of these south Asian countries is to stand among those countries which are considered to be developed. LÄS MER
5. Marknadsföringsstrategier inom småföretag : Intuition eller taktiskt val?
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Small businesses are the largest employers in Sweden and employ most people on the labour market. Therefore they are considered one of the most important components for an economic growth in a country. However small businesses have problems regarding profitability and survival on the market. LÄS MER