Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Representation av genus och sexualitet i populära mellanåldersböcker : – och dess didaktiska implikationer

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jens Gunnarsson; Josefine Gradh; [2023]
    Nyckelord :representation; genus; sexualitet; transidentitet; skönlitteratur; mellanstadiet; didaktiska implikationer; heteronormen; genussystemet; critical literacy.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilken sorts representation som finns i populäramellanåldersböcker från insamlade topplistor för 2022, samt vilka didaktiska implikationer det skapar för lärare i svenskämnet. Syftet mynnade ut i följande frågeställningar: 1. LÄS MER

  2. 2. Gomp eller mugglare : En komparativ studie av den norska och den svenska översättningen av Harry Potter and the Philosopher’s Stone

    Master-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Lotta Larsson; [2022]
    Nyckelord :Harry Potter and the Philosopher’s Stone; Harry Potter och de vises sten; Harry Potter og De vises stein; J.K. Rowling; översättning; översättningsstrategi; källtexttrogen; målspråksanpassad; komparativ studie; translation; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna masteruppsats baseras på en jämförande undersökning beträffande egennamn och benämningar i den norska och den svenska översättningen av J. K. Rowlings Harry Potter and the Philosopher’s Stone (1997). LÄS MER

  3. 3. Harry Potter och värdegrunden : Hur Harry Potter kan användas i värdegrundsarbetet för skolans år 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Andreas Wikström; [2021]
    Nyckelord :Harry Potter; värdegrund; läroplan; skönlitteratur; didaktiskt verktyg;

    Sammanfattning : Harry Potter och värdegrunden - Hur Harry Potter kan användas i arbetet om värdegrunden för skolans år 4-6, syftade till att undersöka vilken värdegrund som går att utläsa i Harry Potter och de vises sten. Undersökningen utgick från de tre kategorierna människans frihet och integritet, alla människors lika värde och jämställdhet mellan kvinnor och män. LÄS MER

  4. 4. Den modiga pojken och den duktiga flickan : En genusanalys av Harry Potter och de vises sten med svenskdidaktisk anknytning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Moa Winkler; [2019]
    Nyckelord :Harry Potter och de vises sten; genus; manligt; kvinnligt; didaktik; sociokulturella perspektivet; feminism;

    Sammanfattning : Föreliggande studie är en genusanalys av karaktärerna Harry Potter och Hermione Granger i Harry Potter och de vises sten. Harry Potter-serien har haft ett stort genomslag på bokmarknaden och är en av de tre största fantasyserierna i modern tid (Alkestrand, 2016:28). LÄS MER

  5. 5. Miljöbytens funktion i den inre och yttre resan somberättelsestruktur

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Josef Skir; [2018]
    Nyckelord :Miljöbyten; gestaltar; hjälteresa; karaktärsutveckling; Harry Potter och Sagan om ringen;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker miljöbytens funktion inom film och påvisar ett samband mellan miljö och hjälteresors narrativa utveckling. Observationer av filmerna Sagan om ringen – Härskarringen (2002) och Harry Potter och de vises sten (2001) utforskas i analysen. LÄS MER