Sökning: "Harry Potter-serien"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Harry Potter-serien.
1. "Since when did you give me permission to do anything?" : En narratologisk analys av genuskonstruktion, genusroller och makt i Harry Potter-serien med fokus på karaktären Ginny Weasley
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : .... LÄS MER
2. Harry Potter and Draco Malfoy : An analysis of race, prejudice, and class in the Harry Potter novels.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : This essay explores how in the Harry Potter series, J. K. Rowling's magical heroes function asparadigms whose roles reflect on issues of race, prejudice and racism. Those issues include goodand evil, socialism and aristocracy, purity and impurity, freedom and indebtedness. LÄS MER
3. Det magiska litteratursamtalets möjligheter : En undersökning av hur Harry Potters identitetsskapande gestaltas
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I denna uppsats undersöks hur J.K. Rowling gestaltar identitetsskapandet av Harry Potter i Harry Potter-serien som består av sju böcker. Sedan presenteras möjligheterna i litteratursamtal med utgångspunkt i skönlitteraturen Harry Potter-serien med temat identitetsskapande. LÄS MER
4. Den modiga pojken och den duktiga flickan : En genusanalys av Harry Potter och de vises sten med svenskdidaktisk anknytning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Föreliggande studie är en genusanalys av karaktärerna Harry Potter och Hermione Granger i Harry Potter och de vises sten. Harry Potter-serien har haft ett stort genomslag på bokmarknaden och är en av de tre största fantasyserierna i modern tid (Alkestrand, 2016:28). LÄS MER
5. "Man lär sig tänka själv och då får man mer fantasi!" Harry Potter-seriens didaktiska möjligheter i F - 3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka didaktiska möjligheter Harry Potter-serien av J.K. Rowling kan ha i årskurs F – 3. LÄS MER