Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 159 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Harry Potter-fans och J.K. Rowling : en författares inverkan på fans parasociala relation till hennes verk

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Hanna Lundgren; Alva Lundin; Ida Olsson; [2024]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Representation av genus och sexualitet i populära mellanåldersböcker : – och dess didaktiska implikationer

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jens Gunnarsson; Josefine Gradh; [2023]
    Nyckelord :representation; genus; sexualitet; transidentitet; skönlitteratur; mellanstadiet; didaktiska implikationer; heteronormen; genussystemet; critical literacy.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilken sorts representation som finns i populäramellanåldersböcker från insamlade topplistor för 2022, samt vilka didaktiska implikationer det skapar för lärare i svenskämnet. Syftet mynnade ut i följande frågeställningar: 1. LÄS MER

  3. 3. Harry Potter and racial hierarchies in the English language classroom : A thematic study on racial inequality in Harry Potter

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Engelska

    Författare :Munira Ahmed; [2023]
    Nyckelord :Fantasy; Democratic values; Critical Race Theory; Racial inequality; Anti-oppression education.;

    Sammanfattning : This essay focuses on the pedagogical benefits of using fantasy literature in the classroom as it relates to the Swedish school’s democratic values of anti-racism and working for a just society. It examines the representations of racial prejudice, discrimination, and othering among wizards and muggles which are explicitly or implicitly present throughout the Harry Potter series as well as what the representations of inequality can offer in terms of inculcating democratic values and critical thinking in a Swedish upper secondary classroom. LÄS MER

  4. 4. Undervisning och lärande i Harry Potter-böckerna : En litteraturanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Svalstedt; [2023]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Harry Potter; Hogwarts; Lärandeteorier; Lärstilsanpassad metodik;

    Sammanfattning : Harry Potter-böckerna är den mest lästa serien inom fantasy-genren och har sålt sammanlagt drygt 450 miljoner exemplar världen över. Tidigare forskning visar att Harry Potter-böckerna tilltalar både barn, unga och vuxna. LÄS MER

  5. 5. "Since when did you give me permission to do anything?" : En narratologisk analys av genuskonstruktion, genusroller och makt i Harry Potter-serien med fokus på karaktären Ginny Weasley

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Cajsa Crona; [2023]
    Nyckelord :Harry Potter; Harry; Ginny Weasley; Ginny; Ron Weasley; Ron; J.K. Rowling; narratology; gender roles; power; narratologi; genus; litteratur; genuskonstruktion; genusroller; könsroller; makt; genusteori; fokalisering; feminism; Harry Potter; maktrelationer; Ginny Weasley; Ginny; Harry; Ron Weasley; Ron; J.K. Rowling;

    Sammanfattning : .... LÄS MER