Sökning: "Headmaster"

Visar resultat 1 - 5 av 79 uppsatser innehållade ordet Headmaster.

  1. 1. EN SVENSKKULTURKANON? : En diskursanalys över debatten om en svensk kulturkanon 2022

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Modig; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This paper examines the political proposition of a Swedish cultural canon as proposed by the Swedish coalition government in the Tidö-treaty. By a discourse analysis of the media debate I aim to get a deeper understanding of the proposition and what shape it will take. LÄS MER

  2. 2. Den lässkygge högstadieeleven : En kvalitativ studie om skolbibliotekariers litteraturförmedlingsmöjligheter på högstadienivå

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Henrik Brunander; [2021]
    Nyckelord :Litteraturförmedling; Läsfrämjande; Skolbibliotekarier; Högstadieskola; Lärare; Högstadieelever; kvalitativa intervju;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the opportunities and possibilities a librarian has to encourage reading and supply literature to pupils in the ages 13-16 as well as how receptive the pupils and the teachers are to the librarian’s work. The study is performed using semi-structured interviews and the data is analysed using a qualitative method. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i den ordinarie undervisningen : En kvalitativ studie av några lärares inställning till modersmålsanvändning i den reguljära undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Veronika Johansson; [2021]
    Nyckelord :native language; second language; multilingual; language development; methods for learning; modersmål; andraspråk; flerspråkighet; språkutveckling; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Arbetets intention är att undersöka ett urval av lärares inställning till användning av flerspråkiga elevers modersmål i den reguljära klassrumsundervisningen, vilka metoder som används och hur lärarna motiverar användningen av modersmålet i klassrummet samt hur de känner att det påverkar inlärningen och språkutvecklingen av andraspråket hos flerspråkiga elever.Arbetet vilar på sociokulturell grund och är genomfört genom kvalitativ analys av intervjusvar givna av fem lärare på lågstadiet i Västsverige. LÄS MER

  4. 4. “Hoy seguimos hablando y hoy estamos retomando la escritura del namui wam”  (Today we continue to speak (Namui Wam) and today we take back the writing of Namui Wam) : A case study of Language Practices and Ideologies of Namui Wam in a Misak school of Guambía

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Nina Riedel; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study aims to shed more light on the role indigenous languages have in bilingual education by focusing on the language use of Namui Wam in a Misak school of the territory of Guambía in Cauca, Colombia. Based on a critical linguistic ethnographical approach, this study investigates language ideologies and linguistic practices among teachers and students. LÄS MER

  5. 5. Elevdelaktighet i skolutveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Christel Åkesson; Jenny Olsson; [2020]
    Nyckelord :Availability; development of the school system; headmaster; influence; special educator; students’ participation; Elevdelaktighet; inflytande; tillgänglighet; rektor; skolutveckling; specialpedagog;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to bring clarity and knowledge as to how two headmasters organise the development of their respective schools as well as how we as special educator can enable the students to take part in this development work. The methodology of this study – and theoretical preconditions are founded in a phenomenological perspective combined with educational organisation theory. LÄS MER