Sökning: "Hedonic Motivation Systems"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Hedonic Motivation Systems.

  1. 1. Användarupplevelse i digitala miljöer : En kvalitativ studie om vad som skapar engagemang inom digitala sociala nätverk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Fanny Stövander; [2022]
    Nyckelord :UX; engagement; social networking sites; HMSAM; Flow Theory; Användarupplevelse; engagemang; digitala sociala nätverk; HMSAM; flow-teorin;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka användarupplevelse i digitala miljöer med inriktning engagemang inom digitala sociala nätverk. Studien syftar till att ge en fördjupad förståelse kring området användarupplevelse inom hedoniska motivationssystem (HMS) med fokus på vad som skapar engagemang inom digitala sociala nätverk. LÄS MER

  2. 2. MonoGenjin : En praktisk undersökning av 2D spelmotors- och spelutveckling

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Viktor Källberg; Tobias Källman Andersson; [2022]
    Nyckelord :Game engine; game development; Research through Design; RtD; autoethnography; collaborative autoethnography; CAE; hednoic-motivation system; HMS; Hedonic-motivation system adoption model; HMSAM; information systems; IS; Spelmotor; spelutveckling; forskning genom design; Research through Design; RtD; autoetnografi; kollaborativ autoetnografi; Collaborative Autoethnography; CAE; hedonic-motivation system; HMS; Hedonic-motivation system adoption model; HMSAM; informationssystem; IS;

    Sammanfattning : Spelindustrin är gigantisk och kontinuerligt växande, där detta inkluderar spelutveckling samt spelande av spel. Detta medför att en betydande mängd akademiker i sina yrkesliv kommer att beröra ämnesområdet spelutveckling. LÄS MER

  3. 3. The loot box dilemma : A qualitative thesis of video game players interactions and mitigation of unethical aspects in loot boxes.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Simon Bergstedt; Pontus Skoglund; [2020]
    Nyckelord :Microtransactions; Loot box; Gambling; design guidelines; behavior intentions.; Microtransaktioner; Loot box; Gambling; Design riktlinjer; Beteende avsikt.;

    Sammanfattning : In-game purchase options are referred to as microtransactions and have become a common revenue for modern video games. Microtransactions refer to small payments made inside of video games to acquire game content. The phenomenon of microtransactions is often related to "loot boxes". LÄS MER

  4. 4. Microtransactions and lotteries in video-games

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Simon Barkman; Marcus Mattsson; [2019]
    Nyckelord :Microtransactions; Hedonic-motivation systems adoption model; HMSAM; Hedonic motivations; Cognitive absorption; Loot boxes; Freemium; Virtual goods;

    Sammanfattning : Microtransactions are part of a business model used almost extensively in the video-gaming industry where developers offer virtual goods or features via micropayments. The concept is relatively new and still unknown to many but deeply rooted in modern video-game developers’ business strategies. LÄS MER

  5. 5. Har du sett det andra älskar? : En fallstudie om hur nudging kan förbättra användarupplevelsen i hedoniska system

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Louise Zackrisson; Frida Hellström; [2018]
    Nyckelord :HMSAM; Hedonic systems; User experience; Nudging; Digital nudging; Social norms; VoD; HMSAM; Hedoniska system; Användarupplevelse; Nudging; Digital nudging; Sociala normer; VoD;

    Sammanfattning : Denna uppsats presenterar en studie på hur nudging kan påverka användarupplevelsen i hedoniska system. Studien grundas på teorin Hedonic-Motivation System Adoption Model (HMSAM) för att förklara människans inre drivkrafter och hur dessa ter sig i förhållande till användarupplevelsen i hedoniska system. LÄS MER