Sökning: "Heidi Sv"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Heidi Sv.

  1. 1. Stärka självkänslan eller tråkträna? En intervjustudie om hur skrivning kan stimuleras vid skrivsvårigheter i år 1-6

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Fröjd-Jåtby; Heidi Johansen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractUppsats/Examensarbete:15 hpProgram och/eller kurs: Speciallärarprogrammet, SLP610Nivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht 2018Handledare: Arja KostiainenExaminator: Yvonne KarlssonRapport nr: HT18-2910-279-SLP610Nyckelord:specialpedagogik, skrivsvårigheter, sociokulturellt, fenomenografi, formulera, framgångsrika, didaktiska tillvägagångssättSyfte:Syftet med studien var att undersöka speciallärares variation av uppfattningar om hur skrivning kan stimuleras för elever som möter svårigheter med att formulera sig i skrift i årskurserna 1–6.De centrala frågeställningarna var: Vilken syn på skrivning beskrivs? Hur definieras begreppet elever som möter svårigheter med att formulera sig i skrift? Vilka didaktiska tillvägagångssätt anses framgångsrika ur ett specialpedagogiskt perspektiv?Teori:Studien har haft sina teoretiska utgångspunkter i ett sociokulturellt perspektiv där språk och samarbete är grundläggande vid inlärning. LÄS MER

  2. 2. Mentorsstöd till studenter med Aspergers syndrom på högskola

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Heidi Wåxberg; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hpKurs: SPP 610Nivå: Avancerad nivåTermin/år: VT 2017Handledare: Liisa UusimäkiExaminator: Gunilla Westman AnderssonKod: VT17-2910-177-SPP610______________________________________________________________Nyckelord: Aspergers syndrom, funktionsnedsättning, neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, mentor, särskilt pedagogiskt stöd, högskolaAbstractSyftet med studien är att få en bild av vilka förväntningar och upplevelser studenter med Aspergers syndrom har av mentorsstödet. Syftet besvaras genom följande frågeställningar:- Vilka möjligheter och svårigheter upplever studenten att mentorsstödet för med sig?- Vilka förväntningar har studenten på mentorsstödet?Undersökningen omfattar fem studenter med diagnos Aspergers syndrom som studerar på högskolan och har eller har haft mentorsstöd. LÄS MER

  3. 3. ”Ja, ibland blir man bara osams” - En intervjustudie om elevers syn på konflikter mellan jämnåriga

    C-uppsats,

    Författare :Caroline Eriksson; Heidi Buchholz; [2010]
    Nyckelord :Konflikter; konflikthantering; orsaker till konfli;

    Sammanfattning : Sammanfattning Skolan ska idag arbeta mot ett sociokulturellt väl fungerande samhälle. Vi båda författare har kommit att bli intresserade av vad eleverna anser om hur konflikter uppstår. LÄS MER

  4. 4. De[lärarna]ska ju inte komma från Mars och inte fatta någonting - En kvalitativ studie om elevers uppfattning om sex- och samlevnadsundervisning.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Heidi Jerkrot; Lai-Yin Chan; [2009]
    Nyckelord :sex- och samlevnadsundervisning; högstadielever;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Jennie Johannisson (2008) har i ”Är man inte trovärdig när man pratar om sex ochsamlevnad så blir man kapad vid knäna” undersökt lärares metoder och förutsättningar i sex- ochsamlevnadsundervisning. Skolor som lärarna arbetar på har högt anseende när det gäller sex- ochsamlevnadsundervisning. LÄS MER