Sökning: "Heimer"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet Heimer.

  1. 1. Looking Back, Moving Forward : The 2007-09 Financial Crisis in the light of the 1990s Financial Crisis in Sweden

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer

    Författare :Katarina Heimer; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this thesis, is through a qualitative research strategy and thematic data-approach, guided by the policy learning process theoretical framework to establish how the lessons from the 1990s financial crisis influenced the stabilization policies of the Swedish Riksbank during the 2007-09 financial crisis, and what effects the 2007-09 financial crisis had on the Riksbank’s stabilization policies to date. By analysing primary sources of policymakers and economists, this thesis finds that Sweden was successful in its 2007-09 crisis management, because it had learnt important lessons from its own past, namely, the severe financial crisis of the 1990s. LÄS MER

  2. 2. Friridshemslärarens syn på ledarskapet : En kvalitativ studie om hur fritidshemslärare ser på sitt ledarskap i fritidshemsverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Petronella Heimer; Victor Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Effektivt ledarskap; färdighet; kontext; fritidshem och fritidshemslärare;

    Sammanfattning : At the leisure-time center, leadership is an essential part of the teacher’s daily work. This study aims to create an increased understanding of what the leisure-time centers' teachers think about their own leadership and what knowledge that characterizes their own leadership. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på högläsning som undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang om att organisera och använda högläsning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Melin; Sofia Vipsjö; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie avser att få en djupare inblick i hur förskollärare väljer att arbeta med högläsning i sin undervisning. I förskolans värld är högläsningen ett verktyg som bidrar till språkutveckling, relationsskapande och ämneskunskap. LÄS MER

  4. 4. “Duschade och bytte du om?” : Grundskollärares syn på ombyte och dusch över tid

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Mattis Öhrman; Love Baad-Heimer; [2022]
    Nyckelord :Teacher; Curriculum; Shower; Changing; Habitus; Social reproduction; Lärare; Läroplan; Ombyte; Dusch; Läroplansteori; Social reproduktion;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka om och hur lärare från olika generationer som undervisar i idrott och hälsa på grundskolenivå upplever att synen på ombyte och dusch förändrats över tid. De frågeställningar som kommer användas för att uppnå studiens syfte är: - Hur upplever lärare från olika generationer den förändring som skett i synen på ombyte och dusch i samband med idrott och hälsa? - Hur legitimerar lärare i idrott och hälsa från olika generationer ombytet och duschens vara eller icke vara i samband med lektioner i ämnet idrott och hälsa?   Metod Studien har en kvalitativ metodologisk ansats, med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  5. 5. Högläsning som metod i undervisningens språkutvecklande arbete : En kvalitativ studie om hur lärare använder högläsning i det språkutvecklande arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Bodil Kallin Berg; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; ordförråd; textsamtal; förskoleklass; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : För att kunna verka och medverka i dagens samhälle är det betydelsefullt att ha ett rikt och utvecklat språk (Skolverket, 2019, s. 257). Högläsning är ett bra sätt att främja elevers språkutveckling och berika ordförrådet. LÄS MER