Sökning: "Helén Andersson"
Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden Helén Andersson.
1. Studie- och yrkesvägledning för studenter med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom högre utbildning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Antalet studenter med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) har ökat de senaste åren. Det innebär att studie- och yrkesvägledare inom universitet och högskolor i allt större utsträckning möter dessa studenter. LÄS MER
2. Undernäring vid demenssjukdom : En strukturerad litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : BakgrundDemens är en folksjukdom som vanligt vis drabbar äldre personer. Kognitiva nedsättningarleder till att personen har svårt att sköta sina vardagliga sysslor. LÄS MER
3. Kvinnors erfarenheter av mastektomi: : En kvalitativ litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: I västvärlden är bröstcancer den vanligaste cancerformen bland kvinnor. Överlevnaden har ökat de senaste årtiondena. Detta beror på att det finns bättre behandlingsmetoder samt att fler fall upptäcks tidigare. Insjuknandet av bröstcancer hos kvinnor är ca 20 stycken kvinnor per dag i Sverige. LÄS MER
4. ”Mer observatörer än praktiska utförare” : En kvalitativ studie om vilka kompetenser socionomer upplever sig ha utvecklat vid verksamhetsförlagd utbildning utomlands
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur socionomer upplever att deras kompetens inom socialt arbete påverkats genom VFU utomlands. Två frågeställningar formulerades; vilka kompetenser socionomer upplevde sig ha utvecklat under VFU utomlands samt hur kompetenserna användes i det dagliga arbetet. LÄS MER
5. Vid behov och i mån av plats En studie av dokumentation av extra anpassningar
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : The purpose of this study is to investigate documentation of extra adjustments1 and how the implemented strategies correspond with the curriculum. The study is based on the following enquiries; •To what extent do the extra adjustments plans represent identified studentconcerns? •What support is found in the extra adjustments plans and how is it related to theschool’s obligations in academic and behavioural interventions? •In what way do the schools describe the monitoring and assessment of the extra adjustments plans? Theory: The study draws on the sociocultural perspectives on learning and development with the zone of proximal development in focus. LÄS MER