Sökning: "Helena Alm"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Helena Alm.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av att stärka patienters egenmakt i psykiatrisk öppenvård

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Sara Alm; Helena Weins; [2020]
    Nyckelord :egenmakt; självbestämmande; patientdelaktighet; kvalitativ metod; sjuksköterskor; omvårdnad; erfarenheter; psykiatrisk öppenvård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Egenmakt definieras som individens valfrihet, inflytande och kontroll över den egna livssituationen. Det finns ett stort behov av ökad egenmakt hos individer med psykisk ohälsa och arbetet med att stärka patienters egenmakt är en viktig arbetsuppgift för sjuksköterskan i den psykiatriska vården. LÄS MER

  2. 2. Operationssjuksköterska i en tekniskt avancerad miljö – en kvalitativ intervjustudie om operationssjuksköterskans yrkesroll på en hybridsal.

    Magister-uppsats,

    Författare :Helena Hayman; Josefine Alm; [2019-06-20]
    Nyckelord :Hybridsal; operationssjuksköterska; multiprofessionellt team; patientsäkerhet; kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: I takt med att allt fler ingrepp kräver endovaskulär teknik i kombination med öppen kirurgi stiger efterfrågan på hybridsalar. På hybridsalarna jobbar ett multidisciplinärt team där operationssjuksköterskan har en central roll i teamet. LÄS MER

  3. 3. Plaggskissen som ett kommunikationsverktyg för produktutvecklingsprocessen inom modeföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Olivia Alm Brillantes; Helena Svartz; [2019]
    Nyckelord :Garment sketching; Tech Packs; Visual Communication; Product Development; Fashion Industry; Plaggskissning; Tech Packs; Visuell Kommunikation; Produktutveckling; Modeindustri;

    Sammanfattning : En designer menar att kommunicera sina idéer genom illustrerande plaggskisser till andra involverade i företaget. Idéerna är vaga, detaljrika, provisoriska eller abstrakta. Att tolka någonting som saknar precision är en osäkerhet, dessutom kan feltolkningar av skisser skapa stora kommunikationsproblem inom ett designteam. LÄS MER

  4. 4. Hur får man ”Carmen” att gå på ”Trollflöjten”? Om GöteborgsOperans kommunikation för att nå en publik med en bred etnisk mångfald

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Helena E:son Alm; [2013-02-12]
    Nyckelord :GöteborgsOperan; publik; musikteaterinstitutioner; information; tvärkulturell kommunikation; etnicitet; mångfald; annan kulturell bakgrund;

    Sammanfattning : Titel: Hur får man ”Carmen” att gå på ”Trollflöjten”? Om GöteborgsOperans kommunikation för att nå en publik med en bred etnisk mångfald Författare: Helena E:son Alm Uppdragsgivare: GöteborgsOperan Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet Termin: Höstterminen 2012 Handledare: Britt Börjesson Antal ord: 18 483 Syfte: Att undersöka de kommunikativa aspekterna av GöteborgsOperans svårigheter att nå en publik med en bred etnisk mångfald Metod: Kvalitativ studie med djupintervjuer och fokusgruppsamtal Material: Analys av samtalsintervjuer och fokusgruppsamtal med sammanlagt tio personer med en annan nationell, etnisk och kulturell bakgrund än svensk. De sju fokusgruppsmedlemmarna är studenter vid Mångkulturella Folkhögskolan i Angered, Göteborg och de tre andra har valts ut för att de utnyttjat ett erbjudande från GöteborgsOperan som delats ut i samband med Göteborgs Stads medborgarskapsceremoni till nyblivna svenska medborgare på Nationaldagen 2012. LÄS MER

  5. 5. Advance pricing agreements : The concept and its implementation in Swedish tax law

    Master-uppsats, IHH, Företagsekonomi

    Författare :Helena Ehrstedt; Maria Alm; [2011]
    Nyckelord :Advance pricing agreements; transfer pricing; United States; Arm s length principle; Germany; Sweden; Netherlands;

    Sammanfattning :   Transfer pricing (TP) has for a long time been an important tax issue, however it is only within the past decade that it has gotten the attention it deserves. This since more and more corporations becomes globalized. When setting a TP within a multinational enterprise (MNE) it is important to consider the arm’s length principle. LÄS MER