Sökning: "Helena Grönroos"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Helena Grönroos.

  1. 1. Tjänsteproduktivitet : Hur kan produktivitet mätas i en tjänsteorganisation?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Handelshögskolan vid Umeå universitet (USBE)

    Författare :Helena Schultz; Lina Sjöqvist; [2011]
    Nyckelord :Service Productivity Model; Multi-factor productivity measurement model; Produktivitet; Effektivitet; Tjänsteorganisation; Tjänsteproduktivitet; Tjänster; Kommunikation; Ledarskap; Utbildning; Stress; IT-system; Arbetsbelastning; Kontorslandskap; Interna kunder; Externa kunder; Folksam;

    Sammanfattning : Problemformulering Det vi med denna uppsats vill undersöka är hur en tjänsteorganisations produktivitet kan mätas. Därför lyder vår problemformulering enligt följande: Hur kan produktivitet mätas i en tjänsteorganisation? Produktiviteten i en tjänsteorganisation påverkas av ett antal faktorer, till exempel personalen, kommunikation, ledarskap och de IT-system personalen arbetar i. LÄS MER

  2. 2. "Men scannern är ju dammig!" - En studie om självscanning som kvalitetsskapande aktivitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Louise Andersson Torson; Åsa Hellqvist; Helena Olsson; [2009]
    Nyckelord :självscanning; kvalitet; kriterier; kunder; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsens titel: ”Men scannern är ju dammig!” – En studie om självscanning som kvalitetsskapande aktivitet Kurs: Kandidatuppsats, 15 hp, VT 2009 Författare: Louise Andersson Torson, Åsa Hellqvist, Helena Olsson Handledare: Christer Eldh, Veronica Åberg Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall på vilka sätt, införandet av självservice skapar kvalitet ur ett kundperspektiv då detta område inte tangerats så flitigt i tidigare forskning. Genom arbetet vill vi granska ifall de i teorin påvisade fördelarna med denna teknik verkligen stämmer överens med empiriskt material. LÄS MER