Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Hur förhåller sig grundskollärare till bildämnet i den egna undervisningen av andra ämnen?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie undersöker hur grundskollärare förhåller sig till bildämnet i sin egen undervisning av andra skolämnen utifrån ett didaktiskt och metodiskt perspektiv. Studien utgår från ett sociokulturellt forskningsperspektiv och utgörs av en kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER
2. Vad är teknik? : En forskningsöversikt om lärares förhållningssätt till teknikundervisning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Kunskap i och kunskap om teknik är nödvändigt för en fortsatt utveckling av samhället. Sommaren 2018 trädde den nya läroplanen i kraft och eleverna i lågstadiet tillägnas totalt 47 timmars undervisning i teknikämnet. LÄS MER
3. En komplex redovisning En kvalitativ innehållsanalys om effekterna av EUdirektivet 2014/95/EU på hållbarhetsrapportering
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Samhället ställer krav på att företag ska ansvara för sina verksamheters konsekvenser och hållbarhetsrapporter upprättas för att tillgodose intressenters behov av företags icke-finansiella information. Hösten 2014 publicerade Europeiska unionen direktivet 2014/95/EU avseende hållbarhetsrapportering som trädde i kraft räkenskapsåret 2017. LÄS MER
4. Det är någonting som finns med en hela livet. En kvalitativ studie om utsatthet för gatuvåld
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Bakgrund: Forskningen visar att brottsoffer och förövare ofta är samma personoch att utsättas för gatuvåld som ung kan leda till både kortvarig och långvarigpsykisk påverkan inom en rad olika problemområden. Syfte: Att undersöka vuxnaindividers upplevelse och uppfattning av att ha blivit utsatt för gatuvåld som ung,med fokus på rättsväsendet, brottsofferstöd, psykisk ohälsa, kriminalitet,bearbetning och behov. LÄS MER
5. En skola för alla : En kvalitativ studie rörande den skoldebatt som fördes inom arbetarrörelsen i Sverige på 1940-talet angående en enhetlig skola
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur arbetarrörelsen[1] argumenterar för införandet av en ny grundskolereform som trädde i kraft 1962. Reformen innebar införandet av en gemensam grundskola för alla barn oavsett social och ekonomisk bakgrund. Källmaterialet består av artiklar publicerade i tidskrifterna Tiden och Fackföreningsrörelsen. LÄS MER