Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur förhåller sig grundskollärare till bildämnet i den egna undervisningen av andra ämnen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Lind; Linnea Ast; [2021]
    Nyckelord :ämnesövergripande; ämnesintegrering; bildundervisning; lärandestrategier; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur grundskollärare förhåller sig till bildämnet i sin egen undervisning av andra skolämnen utifrån ett didaktiskt och metodiskt perspektiv. Studien utgår från ett sociokulturellt forskningsperspektiv och utgörs av en kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER

  2. 2. Vad är teknik? : En forskningsöversikt om lärares förhållningssätt till teknikundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Helena Fransson Dahlén; Ellinor Rantanen; [2019]
    Nyckelord :Teknikundervisning; tekniklärare; förhållningssätt; grundskola;

    Sammanfattning : Kunskap i och kunskap om teknik är nödvändigt för en fortsatt utveckling av samhället. Sommaren 2018 trädde den nya läroplanen i kraft och eleverna i lågstadiet tillägnas totalt 47 timmars undervisning i teknikämnet. LÄS MER

  3. 3. En komplex redovisning En kvalitativ innehållsanalys om effekterna av EUdirektivet 2014/95/EU på hållbarhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Johansen; Helena Kerekes; [2018-09-18]
    Nyckelord :EU-direktiv 2014 95 EU; hållbar utveckling; hållbarhetsrapport; jämförbarhet; hållbarhetsriktlinjer.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Samhället ställer krav på att företag ska ansvara för sina verksamheters konsekvenser och hållbarhetsrapporter upprättas för att tillgodose intressenters behov av företags icke-finansiella information. Hösten 2014 publicerade Europeiska unionen direktivet 2014/95/EU avseende hållbarhetsrapportering som trädde i kraft räkenskapsåret 2017. LÄS MER

  4. 4. Det är någonting som finns med en hela livet. En kvalitativ studie om utsatthet för gatuvåld

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Helena Palmqvist; [2018]
    Nyckelord :Brottsofferstöd; Copingstrategier; Polisens bemötande; Psykisk ohälsa; Sekundär viktimisering; Viktimologi; Våld;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskningen visar att brottsoffer och förövare ofta är samma personoch att utsättas för gatuvåld som ung kan leda till både kortvarig och långvarigpsykisk påverkan inom en rad olika problemområden. Syfte: Att undersöka vuxnaindividers upplevelse och uppfattning av att ha blivit utsatt för gatuvåld som ung,med fokus på rättsväsendet, brottsofferstöd, psykisk ohälsa, kriminalitet,bearbetning och behov. LÄS MER

  5. 5. En skola för alla : En kvalitativ studie rörande den skoldebatt som fördes inom arbetarrörelsen i Sverige på 1940-talet angående en enhetlig skola

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Helena Hellmark; [2017]
    Nyckelord :Skola; Arbetarrörelsen; Grundskolereformen 1962; Enhetlig skola;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur arbetarrörelsen[1] argumenterar för införandet av en ny grundskolereform som trädde i kraft 1962. Reformen innebar införandet av en gemensam grundskola för alla barn oavsett social och ekonomisk bakgrund. Källmaterialet består av artiklar publicerade i tidskrifterna Tiden och Fackföreningsrörelsen. LÄS MER