Sökning: "Helena Kullberg"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Helena Kullberg.

  1. 1. Barns erfarenheter av att vårdas på vuxenavdelning : En integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Helena Kullberg; Hanna Borgare; [2023]
    Nyckelord :Child; experience; adult unit; hospital; participation; integrative review; health care environment; Barn; upplevelser; erfarenheter; vuxenavdelning; sjukhus; delaktighet; integrativ litteraturstudie; vårdmiljö;

    Sammanfattning : Drygt 25 procent av alla barn som vårdas inom slutenvård i Sverige vårdas på vuxenavdelning. Orsakerna till detta varierar och kan bero på distans, platsbrist eller behov av specifik kompetens och vård. Likande anledningar kan ses i USA där över 70 % barn vårdas på en vuxenavdelning när de är i behov av sjukhusvård. LÄS MER

  2. 2. Vad ska jag göra som specialpedagog? : En materiell-diskursiv analys av specialpedagogers uppdrag och yrkesroll i ett skolområde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Helena Kullberg; [2020]
    Nyckelord :Material-discursive analysis; performative agent; principal´s role; special education teacher’s assignment and professional role; Materiell-diskursiv analys; performativ agens; rektors roll; specialpedagogens uppdrag och yrkesroll;

    Sammanfattning : Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll har i många år uppmärksammats i forskningen, främst i förhållande till speciallärarens uppdrag och yrkesroll för att belysa likheter och skillnader. Denna studie har en ambition att bidra till att belysa vad som påverkar utformningen av en specialpedagogs uppdrag och yrkesroll. LÄS MER

  3. 3. Barn med diagnosen DAMP och ADHD - en litteraturanalys och ett pedagogiskt exempel

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Sofie Kullberg; Helena Svensson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under det senaste århundradet har man haft olika syn på vad som är normalt och vad som är avvikande. Dessutom har problembestämningar och diagnoser kommit och gått. Alla som arbetar i skolans värld kommer säkerligen att möta barn i svårigheter. Trots samma diagnoser kan symtomen vara väldigt olika. LÄS MER