Sökning: "Helena Lärare"

Visar resultat 21 - 25 av 241 uppsatser innehållade orden Helena Lärare.

  1. 21. Hur upplever gymnasieelever motivation för studierna? : En kvalitativ studie som genom intervjuer undersöker gymnasieungdomars perspektiv på studiemotivation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Helena Dell'Ara; [2022]
    Nyckelord :motivation; gymnasiet; strategier; inre yttre motivationsfaktorer; känsla av sammanhang; flow;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få ökad insikt i och förståelse för, gymnasieelevers upplevelse av studiemotivation.  En kvalitativ forskningsmetod användes, där semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta gymnasieelever från en gymnasieskola i södra Sverige. Intervjudata analyserades genom Tematisk Analys (TA). LÄS MER

  2. 22. Hoppas jag hamnar i en bra grupp… : En kvalitativ undersökning om gymnasieelevers upplevelser av möjligheter och utmaningar med grupparbete

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Helena Bonnevie; [2022]
    Nyckelord :Group work; teamwork; group dynamics; collaborative learning; cooperative learning; Grupparbete; samarbete; gruppdynamik; kollaborativt lärande; kooperativt lärande;

    Sammanfattning : Studien belyser gymnasieelevers upplevelser och erfarenheter av grupparbete och beskriver ur ett fenomenologiskt perspektiv hur gymnasieelever ser möjligheter och utmaningar med grupparbete som undervisningsmetod samt hur deras erfarenheter av grupparbete kan bidra till lärares planering och genomförande av grupparbeten i undervisningen. Grupparbete är ett rikt beforskat område och som ofta får ett didaktiskt fokus. LÄS MER

  3. 23. Några gymnasieelevers upplevelse av respons i kursen Svenska som andraspråk : En kvalitativ studie om elevers upplevelse av respons

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Helena Kindlund Brånstad; [2022]
    Nyckelord :respons; upplevelser; gymnasieelever; svenska som andraspråk; intervjustudier;

    Sammanfattning : Formativ bedömning och respons har länge ansetts vara främjande för elevers lärande och utveckling. Samtidigt som respons anses vara kärnan och en central del i den formativa bedömningen är det ett komplex och mångfacetterat begrepp. Respons är känslig för när den ges, vad den fokuserar på och hur den ges. LÄS MER

  4. 24. Klassrådet: En formell arena med möjlighet att bidra till utveckling av elevers demokratiska kompetens? : En kvalitativ studie om klassrådets roll och relation till demokratiuppdraget.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Westlund; [2022]
    Nyckelord :Democracy; democracy and education; democratic competence and class council.; Demokrati; demokrati och utbildning; demokratisk kompetens och klassråd.;

    Sammanfattning : Skolan som demokratisk och pedagogisk arena har till uppgift att, via en blandning av demokratiuppdraget och kunskapsuppdraget utveckla elevers demokratiska kompetens. Detta i syfte att skapa aktiva och engagerade samhällsmedborgare som kan fortsätta att utveckla och driva Sverige och världen framåt. LÄS MER

  5. 25. "Det visar sig att ju mer man tränar på det ju bättre blir man" : Om lästräning och motivation till att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Nielsen; [2022]
    Nyckelord :Intervention; läsförståelse; läshastighet; lästräning; strukturerad läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nielsen, Helena (2022). ”Det visar sig att ju mer man tränar på det ju bättre blir man” Om lästräning och motivation till att läsa (“It turns out that the more you practise the better you become” On Reading Intervention and Motivation to Read). LÄS MER