Sökning: "Helena Malm"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Helena Malm.

  1. 1. Matematiksvårigheter och inkludering : En studie om några matematiklärares erfarenheter av elever i matematiksvårigheter i klassrumsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Trybom; Helena Malm; [2022]
    Nyckelord :Klassrumsundervisning; matematiklärare; matematiksvårigheter; inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur några matematiklärare inkluderar elever i sin klassrumsundervisning. Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap om hur några grundskollärare i åk 1–3 och några gymnasielärare ser på matematiksvårigheter och hur lärarna i studien beskriver sitt arbete med att skapa inkluderande klassrum. LÄS MER

  2. 2. Vilka betydelser har positiva lärar- och elevrelationer i slöjden utifrån elevreflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Gustavsson; Josefin Malm; [2022]
    Nyckelord :Trygghet Tydlighet Medmänsklighet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om eleverna tycker att en god lärar- /elevrelation kan ha betydelse för arbetet i slöjden. Vi vill också veta hur eleverna tycker att lärarna ska göra för att bäst bygga upp en relation med eleverna. LÄS MER

  3. 3. "Våga släppa taget" : Det osäkra och det oväntade som potensial i bildundervisning.

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Malm; [2021]
    Nyckelord :art-based education; risk-taking; site-specific design; visual arts education; teacher education; visual ethnographic documentation; visual semiotics;

    Sammanfattning : Abstract My objective with this master's thesis is to contribute development both to the education for art-teachers and to art education primary and secondary school.     This master thesis discusses three students’ different art-based processes in a visual project about sustainable site-specific design. LÄS MER

  4. 4. Ett fall för Gal'perin : Hur kan specialpedagogen stödja läraren i planeringen av differentierad undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Helena Mårdh; Josephine Malm Clase; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Gal’perin; UDL; differentiering; lärandeteori; neurovetenskap; samverkan; lektionsbesök; kvalificerade samtal;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur specialpedagoger kan använda Gal’perins teori samt Universell design som lärande (UDL) som redskap i sitt handledningsuppdrag för att tillsammans med läraren skapa en differentierad undervisning. Studien är kvalitativ. LÄS MER

  5. 5. Att leva med hypertoni- En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats,

    Författare :Helena Lönn; Elin Malm; [2017-01-05]
    Nyckelord :hypertoni; patient; upplevelser; livskvalitet; distriktssköterska; hypertension; experience; quality of life; district nurse;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Bakgrund: Hypertoni är ett växande folkhälsoproblem både globalt och i Sverige. Det är ett kroniskt tillstånd som är en stor riskfaktor för att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. Hypertoni behandlas med hjälp av livsstilsförändringar och blodtryckssänkande läkemedel. LÄS MER