Sökning: "Helena Söderberg"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Helena Söderberg.
1. Hur lärare undervisar medvetet i läsförståelse : En kvalitativ fallstudie om elva lärares medvetna läsförståelsundervisning
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att få förståelse för och inblick i hur medveten läsförståelseundervisning genomförs i ämnet Sv/SvA i grundskolan. Fokus har lagts på hur metoder och strategier använts medvetet i deltagande lärares undervisning. LÄS MER
2. Vårdnadstvister i praktiken : En studie av tingsrätternas rättstillämpning efter 2006 års reform av vårdnadsreglerna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. En metaanalys om samband mellan motivation och fysisk aktivitet
Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att via tidigare utförd forskning undersöka om det finns och hur eventuella samband ser ut mellan motivation och motion. Studien utfördes genom en metaanalys, insamlingen av artiklar var ifrån databaser vilket Högskolan i Gävle ger studenter tillgång till. LÄS MER
4. Faktorer som kan förhindra återinsjuknande vid bipolär sjukdom : litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Akademin för hälsa och arbetslivSammanfattning : Sammanfattning Bipolär sjukdom är en kronisk och allvarlig psykisk sjukdom som förekommer även i samband med andra medicinska- och psykiatriska sjukdomstillstånd. Personer med sjukdomen har flera återkommande sjukdomsepisoder under sin livstid och medför även sänkt välbefinnande, livskvalitet, funktionsnedsättning och hög risk för självmord. LÄS MER
5. Några elevers förmåga att reflektera över sin egen kunskapsnivå i skriftlig produktion i spanska efter avslutad grundskola
C-uppsats,Sammanfattning : Arbetets syfte var att undersöka elevers förmåga att reflektera över och uppskatta sin egen språknivå i ämnetspanska med hjälp av checklistorna som finns i materialet Europeisk språkportfolio (ESP).Studiens två frågeställningar var: Har de undersökta eleverna lärt sig att reflektera över sin egenspråkinlärning under tiden de gick i grundskolan? Samt, kan dessa elever avgöra vilken nivå deras kunskapi skriftlig produktion i spanska ligger på? Undersökningen baseras på en metodtriangulering där eleverna fåttskriva en uppgift som de sedan själva bedömde med hjälp av checklistorna från ESP för färdigheten skriva. LÄS MER