Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Fritidshemmet som en tvångstidsverksamhet? En kvalitativ studie om barns berättelser om fritid.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Helene Fransson; Elina Berger; [2022-03-17]
    Nyckelord :Fritidshemmet; fritid; styrning; tidrum; diskurs;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att studera hur barn dels talar om fritid och dels talar om fritidshemmet som plats och tidrum. En central tankegång i denna uppsats är att diskursen skapar möjliga eller omöjliga handlingar, omslutna av styrning och maktförhållanden. LÄS MER

  2. 2. FULL SERVICE COMMUNITY SCHOOLS - En litteraturöversikt om att organisera (vissa) barns och ungas tid mot anställningsbarhet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Helene Fransson; [2021-09-24]
    Nyckelord :litteraturöversikt; full service community school; anställningsbarhet; Skola som arena; samverkan; marknadsorientering;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med litteraturöversikten är att studera vilket problem den tidigare forskningen ser Full Service Community Schools (FSCS) som en lösning på. I både Europa och USA är FSCS en vanlig modell för samverkansprojekt mellan skola och offentliga, privata och idéburna organisationer. LÄS MER

  3. 3. Utbrändhet ur ett sjuksköterskeperspektiv - en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Helene Fransson; Annelie Alvarsson; Bhavna Vekariya; [2018]
    Nyckelord :Literature review; Patient safety; Nurses; Burnout; Litteraturöversikt; Patientsäkerhet; Sjuksköterskor; Utbrändhet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. En förnimmelse till sinnesstimulerande platsmarknadsföring : En fallstudie av varumärket Småland

    Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Helene Fransson Valtersson; Hanna Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Platsmarknadsföring; Platsvarumärke; Småland; Sinnesstimuli; Emotionell påverkan; Sinnesmarknadsföring; Destination;

    Sammanfattning : Syfte Uppsatsen syftar till att öka förståelsen kring hur varumärket Småland kan placera sig i potentiella besökares hjärta och hjärna. Därtill önskar vi identifiera och analysera medvetna såväl som omedvetna sinnesstimuli hos varumärket Småland som är möjliga att appliceras i dess platsmarknadsföring. LÄS MER

  5. 5. De främmande språkens plats i skolan : En jämförelse mellan Sverige, Danmark, Finland och Norge

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Heléne Fransson; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks vilka likheter och skillnader som finns mellan Sveriges, Danmarks, Finlands och Norges skolsystem avseende främmande språk och dess plats och funktion i skolsystemet. Undersökningen handlar om likheter och skillnader inom fyra områden: hur skolsystemen ser ut, vilka språk som läses i skolorna, på vilken skolnivå som språkstudierna påbörjas samt vilka yttre styrmedel som används för att främja språkstudier. LÄS MER