Sökning: "Helene Lindström"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Helene Lindström.

  1. 1. ”Terapi och testosteron i symbios, manlighet 2.0” : En kvalitativ studie i att göra maskulinitet i livsstilsmagasinet Café Magazine

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Christina Lindström; Emma Martinell; [2021]
    Nyckelord :masculinity; hegemonic masculinity; Café Magazine; lifestyle magazine; constructing masculinity; constructing gender; cover story; maskulinitet; hegemonisk maskulinitet; Café Magazine; livsstilsmagasin; göra maskulinitet; göra kön; omslagsintervju;

    Sammanfattning : Denna uppsats har syftat till att undersöka hur maskulinitet görs i omslagsintervjuerna i Café Magazine under åren 2015 och 2020. Analysen har utgått från Raewyn Connells och Ylva Elvin-Nowak & Heléne Thomssons teorier kring maskulinitet och att kön är något som görs, snarare än något som är. LÄS MER

  2. 2. Våld i konsten : En studie om hur våld gestaltats i konsten under 1900-talets sista decennier

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Kajsa Frostensson; [2020]
    Nyckelord :Våld; konst; feminism; postmodernism; svenska kvinnliga konstnärer; flickor i konsten; våld i nära relation; Marie-Louise Ekman; Marja Ruta; Kristina Abelli Elander; Maria Lindberg; Maria Friberg; Monica Larsen Dennis; Helene Billgren; Tuija Lindström; Charlotte Gyllenhammar; Anna-Maria Ekstrand; Annika von Hausswolff;

    Sammanfattning : This essay examines how family-related violence was depicted in art in Sweden during the 70s, 80s and 90s. A major shift in the views of violence within the family and in relationships occurs during this period, which becomes evident through a change in laws but is also visible in an ongoing social debate. LÄS MER

  3. 3. Barns lärande i matematik i utomhusmiljö : En webbenkätundersökning om förskollärares uppfattning om barns lärande i matematik i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Helene Andersson; Moa Lindström; [2019]
    Nyckelord :Bishop; mathematics; outdoor environment; pedagogy; preschool teacher; Bishop; förskollärare; matematik; pedagogik; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Kunskap som barn utvecklar i förskoleåldern är viktig för den framtida inlärningen. Då rapporter från Skolverket visat på stora skillnader i behörighet till gymnasieskolan mellan olika elevgrupper kan förskollärare synliggöra olika aspekter av matematik i vardagen och ge barnen stöttning i deras matematiska utveckling. LÄS MER

  4. 4. Att pedagogisera eller icke pedagogisera? -det är frågan! : En fallstudie i mötet mellan skola och teater

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Heléne Lindström; [2013]
    Nyckelord :drama pedagogy; theater; school; children s theater; pre-and post performance work; art experience; aesthetic learning processes; dramapedagogik; teater; skola; barnteater; för-och efterarbete; konstupplevelse; estetiska läroprocesser;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgår ifrån författarens egna självupplevda erfarenheter från en turné med en barnteaterföreställning hösten 2012 och beskriver händelser och situationer som uppkom under turnéns gång. Uppsatsen problematiserar mötet mellan skola och teater och synliggör även de olika villkor, skola och teater har att förhålla sig till. LÄS MER

  5. 5. IMAGINE‐ en plats i cyberspace för miljöintresserade lärare och elever

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation

    Författare :Helene Lindström; [2009-03-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: IMAGINE‐ en plats i cyberspace för miljöintresserade lärare och elever Författare: Helene Lindström Handledare: Jan Strid Kurs: Medie‐ och kommunikationsvetenskap påbyggnadskurs D Termin: VT 2007 Syfte: Undersökningens syfte är att ta reda på vilka attityder och dominerande föreställningar, eller uppfattningar, som gymnasieungdomar har vad gäller frågor om miljö och hållbar utveckling Metod: En kvantitativ enkätundersökning Material: Gymnasieungdomar i åldern 16‐19 år Resultat: Undersökningen visar att ungdomars intresse för frågor om miljö och social rättvisa har ökat kraftigt sedan år 2005. Ungdomarna tror själva att de kommer att bli ännu mer intresserade om några år. LÄS MER