Sökning: "Heli Kan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Heli Kan.

  1. 1. Bäst i klassen: hur gör ledarna? : En studie om hur ledarskapet engagerar medarbetare att delta i förbättringsarbete

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Jennifer Ivstam; Heli Viberg; [2022]
    Nyckelord :Leadership; continuous improvements; employee engagement; quality management; quality award; employeeship; quality culture; Ledarskap; förbättringsarbete; medarbetarengagemang; kvalitetsutveckling; kvalitetsutmärkelse; medarbetarskap; förbättringskultur;

    Sammanfattning : “Survival of the fittest” är evolutionsteori som skrevs av Darwin. Även för organisationer är det viktigt att kontinuerligt anpassas och utvecklas för att kunna säkra sin morgondag. Medarbetarnas engagemang är en förutsättning för detta förbättringsarbete. Med hjälp av rätt ledarskap kan medarbetarengagemang uppnås. LÄS MER

  2. 2. Matematik - ett sätt att förstå omvärlden : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av informell och vuxenstyrd undervisning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linda Holmberg; Heli Mänty; [2022]
    Nyckelord :Artefakter; förskollärare; matematik; sociokulturella perspektivet; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare främjar barnens matematiska kunskapsutveckling i vuxenstyrda och informella undervisningssituationer. Forskningsfrågorna som används i studien är: Hur beskriver förskollärare undervisning i matematik i förskolan? Hur beskriver förskollärare att de främjar barnens kunskapsutveckling inom matematik? Vilka artefakter beskriver förskollärare att de använder som stöd för att främja matematik i förskolan? Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. Regnbågsfamiljer i förskolan : En kvalitativ studie om hur regnbågsfamiljer konstrueras i förskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Heli Kokkinen; [2020]
    Nyckelord :Heteronormativity; LGBTQ children; LGBTQ families; Norms; Preschool; Förskola; Heteronormativitet; Normer; Regnbågsbarn; Regnbågsfamiljer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare konstruerar regnbågsfamiljer i förskolans verksamhet och vilka normer om familj som träder fram ur förskollärares berättelser. Studien vilar på det socialkonstruktionistiska perspektivet där kvalitativa intervjuer genomförts för att besvara studiens syfte och forskningsfrågor. LÄS MER

  4. 4. Svenskodlade baljväxter : möjligheter & utmaningar för nya livsmedelsprodukter

    Kandidat-uppsats, SLU/Department of Molecular Sciences

    Författare :Heli Lindeberg-Lindvet; [2020]
    Nyckelord :svenskodlade baljväxter; näring i baljväxter; odling av baljväxter; baljväxters miljöpåverkan; antinutritionella faktorer; sojabönan; gulärt; gråärt; gröna ärtor; lupin; linser; fababöna; bruna bönor; extrahering; extrudering; förädling; konsumentattityd;

    Sammanfattning : Trots att utbudet av vegetariska produkter ökar i Sverige, är andelen produkter baserade på svenskodlade baljväxter i nuläget låg. Soja är en vanligt förekommande råvara, men är ofta importerad. De baljväxter som främst odlas i Sverige är olika former av ärter samt åkerbönor. LÄS MER

  5. 5. Laborationer i ämnet biologi : Gymnasieelevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik; Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Heli Uronen-Hansson; [2019]
    Nyckelord :Laborationers syfte; formativ bedömning; betygsättning; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur gymnasieelever värderar laborationer i biologiundervisningen. Mer specifikt undersöktes vilka mål och syften med laborativt arbete som lyfts fram av eleverna själva. Vidare studerades elevers syn på formativ bedömning av laborationer som stöd i sin lärandeprocess. LÄS MER