Sökning: "Hemkultur"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade ordet Hemkultur.

  1. 6. Mångkulturalitet i förskolan : Fem pedagogers förståelse, förhållningssätt och arbetssätt i relation till kulturell mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Palmarsson; [2016]
    Nyckelord :Förskolepedagogik; interkulturalitet; kultur;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att ta reda på hur olika förskoleavdelningar arbetar med mångkulturalitet i sin verksamhet samt vad som ligger till grund för valet av arbetssätt. Utifrån detta har jag ställt tre frågor som handlar om uppfattningen av begreppet mångkulturalitet, pedagogernas förhållningssätt och arbetslagets arbetssätt kopplat till kulturell mångfald. LÄS MER

  2. 7. Hemkultur i förskolan. En studie av tio förskollärares förhållningssätt till begreppet hemkultur.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Branka Loncar; [2015]
    Nyckelord :Hemkultur; mångkultur; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete har varit att ta reda på om verksamma förskollärare i förskolan har ensyn på begreppet hemkultur, och hur det i så fall kommer till uttryck i verksamheten ur ettmångkulturellt perspektiv. Vi har även tagit reda på hur tidigare forskning förhåller sig tillbegreppet hemkultur och ett mångkulturellt arbete i förskolan. LÄS MER

  3. 8. Språkstimulerande arbete i mötet med barn med annat modersmål än svenska : Förskollärares uppfattning av det språkstimulerande arbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ann-Marie Wetterling; [2015]
    Nyckelord :modersmål; språkstimulerande arbete; språkutveckling och dokumentation.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och beskriva förskollärares uppfattningar om och erfarenheter av att skapa språkstimulerande miljöer för barn med annat modersmål än svenska, och på vilket sätt de anser att det kan få betydelse för dessa barns språkutveckling och lärande. För att samla in datamaterial används intervju som metod och studien bygger på åtta förskollärares uppfattningar, sett från ett sociokulturellt och specialpedagogiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 9. Det mesta händer i huvudet : Förskollärares och barnskötares tal om arbetet med interkulturalitet och flerspråkighet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Ingmarie Bengtsson; [2015]
    Nyckelord :Interkulturalitet; flerspråkighet; förskola; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare och barnskötare, vilka har deltagit i kompetensutveckling inom Förskolelyftet, beskriver sitt arbete med interkulturalitet och flerspråkighet i förskolan. Tidigare forskning inom området pekar på att pedagogerna verkar lämnade att själva tolka det uppdrag de är ålagda att utföra enligt rådande styrdokument. LÄS MER

  5. 10. Förstår vi varandra rätt? : Mångfald i den interkulturella förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Magdalena Krolak; [2015]
    Nyckelord :Preschool; multiculturalism; intercultural; diversity; pedagogy; value-system; communication; Förskola; mångkultur; interkulturell; mångfald; pedagogik; värdegrund; kommunikation;

    Sammanfattning : This is an essay about the difficulties that can occur within the intercultural preschool, with how the parents background, willpower and whishes may not always be applicable to the preschool curriculum due to cultural differences. It is about how I as an educator can have intentions that collide with childrens and parents homeculture. LÄS MER