Sökning: "Hemmasittande elever"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Hemmasittande elever.

  1. 1. Skolkuratorer - en kvalitativ intervjustudie om skolkuratorers förståelse och arbete med hemmasittande elever

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Louise Freij; Ebba Nybble; [2023]
    Nyckelord :skolkurator; hemmasittare; handlingsutrymme; förståelse; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to explore and analyze school counselors' understanding of the phenomenon of hemmasittare and their work with these students. To accomplish this study we had a qualitative approach and conducted six semistructured interviews with school counselors who worked in Swedish compulsory schools. LÄS MER

  2. 2. Problematisk skolfrånvaro – ett problem med många ansikten : Socialtjänstens erfarenheter av samarbete med föräldrar till hemmasittande elever

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Anna Königsson Wall; Theres Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Cause; cooperation; problematic school absence; social worker; parents; Föräldrar; orsak; problematisk skolfrånvaro; samarbete; socionom;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på socialtjänstens erfarenheter av samarbete med föräldrar till hemmasittande elever samt att undersöka socialtjänstens erfarenheter av orsaker till hemmasittande. Data samlades in genom kvalitativa intervjuer tillsammans med sex socionomer verksamma inom eller på uppdrag av socialtjänsten. LÄS MER

  3. 3. Elevohälsoplan 2023: Goda intentioner : En policyanalys av skolors arbete gällande skolfrånvaro och elevhälsa ur ett helhetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ricard Fredriksson; Rickard Holmberg Wallin; [2023]
    Nyckelord :Hikikomori; School refusal; policys; policy design theory; Ecological Systems Theory; deviance career; Hikikomori; hemmasittare; policydokument; policy design teori; utvecklingsekologisk systemteori; avvikarkarriär; skolfrånvaro;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna uppsats syftade till att utforska varför skolfrånvaron och därmed hemmasittandet har ökat. Genom att analysera elevhälsoplaner och jämföra dem med tidigare forskning, identifierades en möjlig koppling mellan ändringar i skollagen och ökningen av hemmasittande. LÄS MER

  4. 4. Det är bättre att stämma i bäcken än i ån : En litteraturstudie om hemmasittande elever

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Vi Pham; Joar Westander; [2023]
    Nyckelord :Hemmasittande; Ekologisk systemteori; Hemmasittande orsaker; Hemmasittande insatser;

    Sammanfattning : Definitionen på hemmasittande elev kan definieras som en elev som varit hemma från skolan under minst en månads tid. Konsekvensen av hemmasittande är allvarlig då eleven riskerar att gå miste om ett fullständigt skolbetyg och kan sedan leda till andra bieffekter som sämre psykisk och fysisk hälsa om bekostar samhället stora summor av pengar. LÄS MER

  5. 5. "Man har ju ritat till och med i sitt hela liv” : Motstånd i bildundervisning på mellanstadiet, ur elevers och lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Maria Lundell; [2022]
    Nyckelord :Mellanstadiet; bildundervisning; identitet; motstånd; hinder för lärande;

    Sammanfattning : Den här studien är baserad på ett litet antal kvalitativa intervjuer av bildlärare i mellanstadiet och elever i årskurs fem, och syftar till att utveckla kunskapsområdet motstånd i bildundervisning på mellanstadiet genom att ställa frågorna: när och hur upplever mellanstadieelever motstånd i bildundervisning, hur ser och arbetar bildlärare i mellanstadiet med elevers motstånd och vad kan motstånd ha för effekt på identitet och lärande? Studien utgår från ett socialkonstruktionistiskt ramverk och teorier om identitet genom identifikation samt hinder för lärande. Resultatet föreslår att deltagande elever i årskurs 5 upplever ett hanterbart motstånd i bildundervisning i jämförelse med andra ämnen. LÄS MER