Sökning: "Hemvrån"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Hemvrån.

  1. 1. "Man behöver inte klä hela hemvrån med lull lull och rosa saker" : - En kvalitativ studie om fokus på lekmiljöer utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Carlén; Mikaela Wesslund; [2020]
    Nyckelord :Lekmiljö; genus; kön; material; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare respektive barnskötare skapar lekmiljöer utifrån ett genusperspektiv i förskolan. Studien belyser även om det finns skillnader mellan förskollärarnas och barnskötarnas tankar kring genusarbetet av lekmiljöer. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarens närvaro i barns fria lek i hemvrån

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Shittoshma Khatri Chhetri; El Khatib Manal; [2020]
    Nyckelord :Fri lek; Förskola; Förskoledidaktik; Förskollärare; Hemvrån; Interaktion; Intersubjektivitet; Närvaro; Scaffoldning stöttning ; Sociokulturellt perspektiv; Spontan undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka hur förskollärare närvarar i barns fria lek i hemvrån. För att nå fördjupad kunskap om detta utgår vi ifrån följande frågeställningar: I vilka situationer närvarar/deltar/ingriper förskolläraren i barns fria lek? På vilket sätt interagerar förskollärare i barns fria lek? Vilka handlingar blir synliga? och Sker det spontan undervisning i den fria leken i hemvrån eller inte? I så fall på vilket sätt? Datainsamlingen är genomfört i hemvrån i två olika storbarnsavdelningar i två olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Vad ska vi leka i hemvrån?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva-Lena Eklöf; Camilla Andersson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Genusperspektiv; Hemvrå;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie har varit att studera barns lek i förskolans hemvrå ur ett genusperspektiv. Frågeställningar som använts i studien är: Vilken slags lek sker i hemvrån? Hur används de leksaker som förkommer i hemvrån och hur utformas leken i hemvrån? Vi har använt oss av en kvalitativ metod och filmat barnens lek i hemvrån på förskolan. LÄS MER

  4. 4. Behövs hemvrån? En empirisk studie om den fysiska miljöns betydelse i Reggio Emilia och traditionella förskolor.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Viktoria Sekulovska; [2015]
    Nyckelord :Fysisk miljö; förskola; hemvrån; material; tillgän;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna studie är undersöka och uppmärksamma hemvråns roll i olika förskolor samt vadden har för betydelse för lärandet hos barn i förskolan. I studien undersöks olika pedagogers åsikterkring den fysiska miljöns utformning. LÄS MER

  5. 5. Den pedagogiska miljön på förskolan : En studie av två klassiska lekrum

    Magister-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Linda Feldt; [2013]
    Nyckelord :Fri lek; fysisk miljö; pedagogisk miljö; traditionella könsmönster;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur den pedagogiska miljön påverkar barns fria lek i två av förskolans klassiska lekrum; byggrummet samt hemvrån. Vidare handlar det om hur fyra pedagoger ser på den pedagogiska miljön och dess utformning. LÄS MER