Sökning: "Henri Johansson"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Henri Johansson.
1. För lätt att förstå lättläst? : En didaktisk studie om den lättlästa skönlitteraturens möjligheter vid utvecklandet av elevers fiktionsförståelse
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
2. "Medan detta nya fruktansvärda hände i Kramfors, stod mamma i köket och putsade prästgårdssilvret" : hushållssysslor som hemmets rumsliga praktiker. Thorvall, Johansson och Sandberg
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : This thesis is a study of spatial practice and literary depictions of homes in novels by Elsie Johansson, Kerstin Thorvall and Kristina Sandberg. The theoretical perspective is based on Henri Lefebvre´s view on social space, and on the concept of spatial practice. LÄS MER
3. "...or else, they lie around" Time, space and the everyday in post-independence Dublin
Magister-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The overall aim of the essay is to understand the time and space of the everyday through a critical hermeneutical approach. Specifically, the analysis focuses on post-independence Dublin. Three theoretical conceptualisations of the everyday are discussed. LÄS MER
4. Att läsa mellan hyllorna : en rumslig studie av ett internationellt bibliotek
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : The aim of this master's thesis is to examine how the architecture and interior design of The International Library in Stockholm affects the library use and the identification of the library as a multi-lingual place. The International Library is a library that is specialized in multi-lingual library services and collections. LÄS MER
5. Arenastaden och Swedbank Arena : Spekulativ planering i en postpolitisk tid
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskapSammanfattning : De senaste årens trend inom stads- och samhällsplanering i Sverige är att kommuner och städer alltmer ser de svenska städerna och stadsrummen som varor på en köp och sälj marknad där privata företagsintressen alltmer tas i beaktande och får större utrymme i frågor som rör stadsplanering och utveckling. Vi lever i ett stadsrum, där varumärken och tecken på reklampelare utgör symboler som stadens invånare göds med enligt logiken störst, bäst och vackrast. LÄS MER