Sökning: "Henrik Åhman"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Henrik Åhman.

  1. 1. Exploring how to utilise Human Capital in a transformation, from a resources-based view-perspective : A case study on human capital through a transformation

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Henrik Åhman; Jonathan Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Human capital; Competitive advantage; Resource based-view; Intellectual capital.;

    Sammanfattning : Firms today are confronting a dynamic business environment such as change of customer preferences, demographics, business and organisational models and the emergence of new technologies. Changes in the business environment can lead to knowledge-based firms transforming their business structure and risking losing their competitive advantage by ignoring their value in human capital. LÄS MER

  2. 2. Information ur ett poststrukturalistiskt perspektiv : En diskussion kring informationsrelaterade teorier hos Mark C. Taylor, Jacques Derrida och Michel Foucault.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Henrik Åhman; [2010]
    Nyckelord :information; poststrukturalism; filosofi; michael buckland; begreppsbildning; biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : Defining the concept of information has long been the subject of debate within Information Science (IS) and new challenges are constantly presented by new scientific discoveries and new theoretical positions. It is, nevertheless, of key importance for any academic discipline to find definitions on which there is a consensus. LÄS MER

  3. 3. Systemutveckling med ett eTjänsteperspektiv : en eTjänstemetod för utveckling av kundfokuserade eTjänster

    Kandidat-uppsats, Informatik

    Författare :Henrik Vesmes; Christina Åhman; [2009]
    Nyckelord :eTjänster; eTjänst; Göran Hultgren; systemutvecklingsmetod; kundfokus;

    Sammanfattning : Göran Hultgren är författaren till eTjänster som social interaktion via användning av IT-system (2007), vilken är en praktisk teori som syftar till att vara till hjälp vid analyser av eTjänster. Eftersom Hultgrens avhandling går ut på att analysera befintliga eTjänster saknas det riktlinjer för hur teorin kan tillämpas praktiskt under utvecklingen av nya eTjänster. LÄS MER

  4. 4. Effektivare traktordemonstrationer : femtio lantbruksföretag svarar

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Henrik Hermansson; [2005]
    Nyckelord :jordbruksmaskiner; intervjuer;

    Sammanfattning : The background to this paper is the fact that many products are demonstrated to show the consumer value of the product. This is generally the fact when it comes to agricultural products, such as tractors. LÄS MER