Sökning: "Henrik Ibjer"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Henrik Ibjer.

  1. 1. Större och fler hellre än mindre och färre? : Hur idrottslärare anser att salen och materialet påverkar idrottsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Henrik Ibjer; [2014]
    Nyckelord :Lärare; lärande; idrottsundervisning; skola; pedagogik; didiaktik; idrott; undervisning;

    Sammanfattning : Syfte och Frågeställningar Syftet med den här studien är att undersöka hur lärarna anser att undervisningen påverkar dem själva och eleverna genom två specifika kategorier: idrottssalen och idrottsmaterialet. På vilket sätt möjliggör och begränsar idrottssalens storlek undervisningen i ämnet idrott och hälsa? På vilket sätt möjliggör och begränsar tillgången på material undervisningen i ämnet idrott och hälsa? Metod I den här studien har jag använt mig av delvis strukturerade intervjuer utifrån den kvalitativa ansatsen med hjälp av en intervjuguide där jag sedan tidigare formerat intervju- och diskussionsfrågor som i grund och botten handlar om undervisningen och hur den påverkas. LÄS MER

  2. 2. Vissa är bättre : En studie om hur idrottslärare varierar sin undervisning under lektionstid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Henrik Ibjer; [2014]
    Nyckelord :Idrottslärare; lektionsplanering; Idrott; Ledarskap; Situationsanpassat;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med den här studien är att belysa hur idrottslärare går till väga för att samtliga elever ska känna sig tillfreds med sin utbildning och sitt eget lärande under idrottslektionen. Finns det några verktyg som idrottslärare använder för att eleven ska få arbeta och utvecklas på sin egen specifika nivå och i så fall hur används de? Finns det några likheter eller skillnader när det gäller verktygen som används mellan de elever som besitter mer respektive mindre utvecklade idrottskunskaper? Hur dokumenterar läraren elevernas prestationer när det gäller skiftande prestationsnivåer? Vad anser eleverna själva om hur läraren använder sina eventuella verktyg? Metod Den här studien har en kvalitativ ansats med intervjuer som huvudinriktning. LÄS MER