Sökning: "Henrik Petersson"
Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser innehållade orden Henrik Petersson.
11. Hållbar turism: Hur hållbar är turismen på Ven?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografiSammanfattning : The tourism industry is important for the economy on a global scale. However, the industry also requires large amounts of the world’s resources on a yearly basis. This trend is likely to increase in the future according to researchers and therefore tourism have to be more sustainable in the future, if major problems are going to be avoided. LÄS MER
12. Målmedveten integration eller religiös indoktrinering : En studie av den mediala debatten kring religiösa friskolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Ända sen friskolereformen genomfördes i början av 90-talet har antalet religiösa friskolor ökat kraftigt som en följd av detta. Dessa skolor har hela tiden rört upp känslor i den mediala debatten och på alla de stora tidningarnas debattsidor har debatten gått varm. LÄS MER
13. Dölja eller visa kärnvapen? En komparativ fallstudie av Nordkorea och Iran
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The proliferation of nuclear weapons is a global threat, which led to the creation of treaties like NPT to reduce the proliferation of nuclear weapons. However this hasn’t prevented states from still acquiring nuclear weapons. LÄS MER
14. Producentmärke vs. Egna märkesvaror : En kvalitativ stuie om konkurrensen på den svenska livsmedelsmarknaden
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Det har skett en ökning av egna märkesvaror (EMV) på den svenska livsmedelsbraschen och de tar upp allt större plats i butikerna. De marknadsledande detaljisterna, ICA, Coop, Axfood och Bergendahls, har utvecklat och etablerat starka egna varumärken som står i dirket konkurrens till producenternas och det gäller för producentmärken, så som Findus, AXA och Findus att utmärka sig på marknaden. LÄS MER
15. Success Factors for Quality in Product Development
Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomiSammanfattning : Background: Today’s fast-paced product development cycles and increasing complexity of automotive products require new processes, methods and tools to manage product development organizations. Besides that, reduced cost and higher product quality calls for increased product development effectiveness and efficiency since product development stands for significant part of the quality costs. LÄS MER