Sökning: "Hermeneutisk forskningsansats"

Visar resultat 1 - 5 av 134 uppsatser innehållade orden Hermeneutisk forskningsansats.

  1. 1. "Det är mer skam och skuld att vara kvinna och missbrukare" : En kvalitativ studie om professionellas perspektiv kring kvinnor i könsblandad missbruksbehandling.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Florentina Uka; Olga Alm; [2023]
    Nyckelord :Drogmissbruk; Kvalitativ metod; Kvinnor; Könsblandad behandling; Könskodade förväntningar; Professionella; Stigmatiseringn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa professionella inom missbruksvården och deras uppfattning om kvinnor i könsblandad behandling avseende könskodade förväntningar, stigmatisering och kvinnligt föräldraskap. Närmare hur professionella resonerar kring könskodade förväntningar på kvinnor i könsblandad missbruksbehandling, hur professionella uppfattar stigmatisering av kvinnor i missbruk och hur professionella uppfattar kvinnligt föräldraskap i missbruk, ger kunskap om kvinnor i könsblandad behandling. LÄS MER

  2. 2. Konkurrensfördelar inom industri 4.0: är hållbarhet hållbart? : En kvalitativ fallstudie för att förstå om företags önskade värde och kunders upplevda värde sammanlänkar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Oliver Andersson; Malte Hallgren; [2023]
    Nyckelord :konkurrensfördel; industri 4.0; hållbarhet; värde;

    Sammanfattning : Titel: Konkurrensfördelar inom industri 4.0: är hållbarhet hållbart? - En kvalitativ fallstudie  för att förstå om företags önskade värde och kunders upplevda värde sammanlänkar.  Författare: Oliver Andersson & Malte Hallgren  Handledare: Jean-Charles Languilaire  Bakgrund: Industri 4. LÄS MER

  3. 3. "Man måste alltid börja med relationer" : En kvalitativ studie om fältarbetares upplevelser och erfarenheter med att arbeta uppsökande och relationsskapande

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Albina Murseli; Nedzma Musa; [2023]
    Nyckelord :Fältarbete; Fältverksamhet; Relationskapande; Ungdomar; Uppsökande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka fältarbetares upplevelser och erfarenheter av att arbeta relationsskapande med ungdomar, men även undersöka vilka utmaningar de möter i arbetet. Syftet skapades utifrån bristen av kunskap rörande fältarbetares arbete med det relationskapande. LÄS MER

  4. 4. ”Barnets bästa i fokus” : En kvalitativ studie om professionellas erfarenhet av faktorer som gynnar eller motverkar arbetet med familjehemsplaceringar, samt hur barns utveckling påverkas av en placering.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Alva Elvingsson; Herman Werner; [2023]
    Nyckelord :Familjehem; familjehemsvård; fosterhem; främjande faktorer; hindrande faktorer; insats; inverkan; unga; utveckling; yrkesverksamma;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats var att utifrån professionellas perspektiv inom familjehemsvård förstå hur familjehemsplaceringar påverkar barns utveckling och vad som belyses vara viktigt i arbetet med familjehemsplaceringar av barn. Vad professionella anser vara viktigt i arbetet med, och erfarenhet av familjehemsplaceringars påverkan på barns utveckling, ger kunskap som förtydligar barns bästa i samhällsvård och är intressant att förtydliga i förhållande till svensk lagstiftning. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogisk handledning : Pedagogers förhållningssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pernilla Larsson Holmqvist; [2023]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; förskola; handledning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Larsson Holmqvist, Pernilla (2023). Specialpedagogisk handledning - Pedagogersförhållningssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Special educationalsupervision - Teachers ́approach towards children with special needs in preschool education. LÄS MER