Sökning: "Heroines"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade ordet Heroines.

  1. 1. La condition féminine dans Ombre sultane d’Assia Djebar et L’Interdite de Malika Mokeddem. Une analyse narratologique et sociocritique des deux romans

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Isabelle Giovannini; [2023-02-09]
    Nyckelord :Condition féminine; vision de la société; émancipation; liberté; solidarité; narrateurs; désignation des personnages;

    Sammanfattning : Novels investigate mankind and the world. Through the comparative study of two novels, Ombre sultane by Assia Djebar and L’Interdite by Malika Mokeddem, we intended to analyze how the two texts depict the social hierarchy in Algeria in the end of the 1980s and at the beginning of the 1990s. LÄS MER

  2. 2. Angela Carter's The Bloody Chamber through the Female Gaze

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Julia Bällsten; [2023]
    Nyckelord :Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The discourse on Angela Carter’s The Bloody Chamber has primarily been focused on the feminist undertones of her neogothic fairy tale retellings. In this essay, I apply the male and female gaze to Carter’s collection, which are perspectives I believe previous research on Carter’s works has overlooked. LÄS MER

  3. 3. A Court of Heroines and Representations : En narratologisk analys av kvinnors representation som hjältinnor i Fantasyberättelser.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hannah Ström-Olsen; [2023]
    Nyckelord :Representation; gender; stereotypes; archetypes; Representation; genus; stereotyper; arketyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och analysera hur hjältinnor i fantasyberättelser representeras ur ett narrativt formperspektiv. Delsyften har varit att undersöka varför det ser ut så här samt om det finns några teman hos hjältinnan som undersökts som även passar in hos andra kvinnliga karaktärer i berättelser i tidigare forskning. LÄS MER

  4. 4. Hjältinnor från två olika tider : En komparativ text- och bildanalys av Pippi Långstrump och Handbok för superhjältar med fokus på genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Eriksson; Malin Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Critical literacy; didaktisk potential; genus; grundskolan; Handbok för superhjältar; komparativ analys; könsnormer; Pippi Långstrump; text- och bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få fördjupad kunskap om karaktärerna i Pippi Långstrump och Handbok för superhjältar del 1: Handboken ur ett genusperspektiv och att undersöka böckernas didaktiska potential med koppling till dagens läroplan. Detta görs genom en komparativ text- och bildanalys av de två verken. LÄS MER

  5. 5. Being An Agent In Your Own Narrative Of [In]Securities:Creating Safe Spaces : Interpreting the life stories of Afghan women, a qualitative study

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Emma Cederlund; [2022]
    Nyckelord :Afghanistan; Feminist Security Studies; Life-Stories; Enhancing Agency;

    Sammanfattning : With the recent take back of the country by the Taliban, Afghan women’s experiences of[in]security have again become top-of mind for many. Yet, this renewed focus perpetuates anexisting imagery of Afghan women as powerless victims, with a few rebellious heroines. LÄS MER