Sökning: "Herzberg’s two factor model"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Herzberg’s two factor model.

  1. 1. Motivation och arbetstillfredsställelse : En kvalitativ fallstudie om kriminalvårdares motivation

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Valmira Rechi; Anette Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Herzberg’s two-factor theory; job satisfaction; motivation; Swedish Prison and Probation Service; self-determination theory; Arbetstillfredsställelse; Herzbergs tvåfaktorsteori; Kriminalvården; motivation; Self-determination teorin;

    Sammanfattning : Att uppnå motivation bland medarbetare kräver tålamod och öppenhet från en organisation. Lyckas detta arbete blir det många fördelar för organisationen. Motivation och arbetstillfredsställelse är de två mest utforskade ämnena inom organisationsstudier. LÄS MER

  2. 2. Hur kan en mer motiverande arbetsplats uppnås för butikspersonal?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Daniella Karlsson; Ellinore Augustin; [2021]
    Nyckelord :Motivation; Herzbergs; Work environment; Retail; Sweden; Motivation; Herzberg; Arbetsmiljö; Detaljhandeln; Sverige;

    Sammanfattning : The study highlights the problem and the special work environment faced by retail as a workplace. Uncomfortable working hours, the presence of customers and stressful environments are some of the peculiar features familiar to those who work in retail, features that might be what attracts people to the industry in the first place. LÄS MER

  3. 3. “Grönmattning” på konsumentmarknader : en fallstudie av hur konsumenters attityder och köpbeteenden påverkas av marknadsföring med miljö- och hållbarhetsbudskap

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Nicole Chidiac; Malin Olsson; [2021]
    Nyckelord :greenwashing; grönmattning; reklamtrötthet; grön marknadsföring; hållbar marknadskommunikation; Herzbergs tvåfaktorsteori;

    Sammanfattning : I en alltmer digitaliserad värld, med en ökad användning av grön marknadsföring via sociala plattform, har detta i samband med en växande oro för klimatförändringarna lett till en större medvetenhet och ett ökat intresse för miljövänliga produkter bland konsumenter. I och med detta uppmärksammas ett nytt framväxande fenomen av reklamtrötthet för reklam med miljö– och klimatanspråk, även benämnt som “grönmattning”. LÄS MER

  4. 4. Separationen av Redovisning & Revision : En kvalitativ studie om upplevda effekter hos medarbetarna efter uppdelningen inom branschen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Emma Engman; Lovisa Bäckström; [2020]
    Nyckelord :accounting- and audit industry; accounting; audit; coworker; work situation; motivation; satisfaction.; Redovisning- och revisionsbranschen; redovisning; revision; medarbetare; arbetssituation; motivation; tillfredsställelse.;

    Sammanfattning : Genom åren har det skett en del förändringar i redovisning- och revisionsbranschen i Sverige. Detta har inneburit att enheterna för redovisning och revision har separerats hos några av aktörerna. LÄS MER

  5. 5. Arbetsmotivation utifrån ett ledarskapsperspektiv : En kvalitativ studie om hur ledare verkar för att motivera sina medarbetare till ett högt arbetsengagemang i offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Evelina Lingmarker Deckeman; Zehra Köylüoglu; [2020]
    Nyckelord :motivation; motivation factors; public service; leaders; self-determination theory; two factor theory; job characteristics model; motivation; motivationsfaktorer; offentlig sektor; ledare; självbestämmandeteori; tvåfaktorsteorin; arbetsdesignteorin;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att skapa förståelse för ledarnas föreställningar om vad de anser påverkar medarbetarnas motivation inom den offentliga sektorn utifrån frågeställningarna “Vilka föreställningar har cheferna om vilka faktorer som påverkar medarbetarnas motivation?” samt “Hur anser ledare att de kan motivera sina medarbetare?”. Metoden i studien grundar sig på en kvalitativ metodansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER