Sökning: "Heterogena skolor"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Heterogena skolor.

  1. 1. En undervisning för alla : En studie om lärares erfarenheter kring bemötandet av de varierande kunskapsnivåerna i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lovisa Sundqvist; [2022]
    Nyckelord :Differentiated teaching; identification; collegial collaboration; mathematics teaching; PCK.; Differentierad undervisning; identifiering; kollegialt samarbete; matematikundervisning; PCK.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka matematiklärares erfarenheter och upplevelser kring möjligheten att identifiera samt bemöta de varierade kunskapsnivåerna inom det heterogena matematikklassrummet. En kvalitativ intervjuundersökning gjorde det möjligt att få en uppfattning om informanternas erfarenheter och upplevelser kring detta fenomen. LÄS MER

  2. 2. Lärares perspektiv på interkulturell historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marwa Shaba; Mahir Pondro; [2022]
    Nyckelord :Historiekultur; Interkulturell undervisning; Interkulturell kompetens; Narrativ kompetens; Narrativ identitet; Mångkulturellt samhälle;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka historielärares upplevelser och erfarenheter av att bedriva en interkulturell historieundervisning i heterogena klassrum. Studien ämnar också belysa vilka utmaningar historielärare bemöter och vilka stöd de efterfrågar. LÄS MER

  3. 3. Ju fler desto roligare? – introverta och extroverta personligheter i högstadiets särskilda undervisningsgrupper

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Christian Faruga Karldén; Hanna Lidén; [2021-07-06]
    Nyckelord :särskild undervisningsgrupp; introvert; extrovert;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks möjligheterna att använda begreppen introvert och extrovert som diskurser som kan berättiga en exkludering från klassrummet och placering i särskild undervisningsgrupp (SUG). Studien syftade även till att synliggöra grupplacering, arbetsmetoder och förväntningar på eleverna i SUG på högstadieskolor i Göteborgs Stad. LÄS MER

  4. 4. Ett metaspråkligt vakuum. En intervjustudie av svensklärares grammatikundervisning på gymnasiet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Johannes Strand; [2021]
    Nyckelord :grammatik; grammatikundervisning; metaspråk; lingvistisk litteracitet; gymnasieskolan; grammar; grammar teaching; metalanguage; linguistics literacy; upper secondary school; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The syllabus in Swedish in upper secondary school should be based on, but not overlap, the syllabus in Swedish in primary school. Grammar is only implicitly described in Swedish 1 and is explicitly mentioned only once you move on to Swedish 2. LÄS MER

  5. 5. Man måste fånga dem [högpresterande elever] direkt, annars tappar man dem : En kvalitativ undersökning om lärares differentiering gällande elever som presterar högt i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ellen Blixt; Ismar Barucija; [2021]
    Nyckelord :Matematik; matematikundervisning; högpresterande elever; elever med särskild begåvning; differentiering; homogena grupper; heterogena grupper; inkludering; nivågruppering; den triadiska interdependensen;

    Sammanfattning : Att individanpassa undervisningen är en grundläggande värdering som genomsyrar skolväsendet, vilket även innefattar högpresterande elever i matematik. Hur lärare anpassar sin undervisning för att gynna högpresterande elever i matematik i årskurs 1-6 kan se olika ut. LÄS MER