Sökning: "Heteronorm skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Heteronorm skolan.

  1. 1. Att leva som HBTQ+ person i samhället - En studie om hur det är att leva som HBTQ+ person idag i jämförelse med för 20 år sedan

    M1-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Janica Sini Syrjälä Rahmani; [2022]
    Nyckelord :HBTQ ; queer; heteronorm; feminism; genus; könsidentitet; queerteori; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur HBTQ+ har utvecklats de senaste 20 åren, både ur ett individperspektiv och ur ett samhällsperspektiv. I studien har det ingått fem stycken personer som har blivit intervjuade genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Könsidentitet och heteronormens maktutövande tendenser : En analys av två fokusgruppsdiskussioner med lärare i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tilja Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Hbtqi-personer; normkritik; elever; kränkande behandling; norm; konsidentitet; heteronorm; maktutövning; könsidentitetsutveckling; könsöverskridande identitet; sexualitet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar normer om könsidentitet i skolan. Syftet är också att undersöka hur heteronormen framstår i lärares tal om kränkande uttalanden. Studien har använt en kvalitativ metod, där det empiriska materialet samlats in genom fokusgruppsdiskussioner. LÄS MER

  3. 3. Normkritik i en heteronormativ skola : En kvalitativ studie om lärares varierade uppfattningar kring läroplanens uppdrag om genus och kön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Lundquist; [2020]
    Nyckelord :HBTQI; heteronorm; könsidentitet; sexualitet; normkritik;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to increase the knowledge of teachers' varied views about the assignment in the curriculum on the social gender and the biological gender. Through qualitative semi-structured interviews, different teachers' thoughts were highlighted which, together with a sociocultural perspective, which characterized both the method and the result, made it possible to answer the study's purpose. LÄS MER

  4. 4. Hälsofrämjande motion för alla elever: Vilka hinder står i vägen?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Xzenu Cronström Beskow; [2019-12-02]
    Nyckelord :Motion; träning; idrott hälsa; stereotyper; fördomar; bigotteri; diskriminering; mellanförskap; utanförskap; kategorism; identitet; dikotomism; falska dikotomier; hinder; skola; gymnasieskola; gymnasium; elever;

    Sammanfattning : Motion är viktigt för människors fysiska och psykiska hälsa, men vi lever i allmänhet mycket stillasittande liv. Såväl läroplanen som internationella organ rekommenderar att skolan ska erbjuda sina elever riklig tillgång till motion, men det är tveksamt i vilken mån detta önskemål blir uppfyllt. LÄS MER

  5. 5. Homosexualitet i ungdomslitteraturen : En komparativ litteraturstudie om homosexualitet i ungdomslitteraturen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Elin Persson; [2018]
    Nyckelord :homosexualitet; ungdomslitteratur; normkritisk undervisning; heteronorm; didaktik; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : This essay treats the subject of homosexuality in Young Adult literature, this is done by a comparative book-study from the British author Aidan Chambers book Dance on my grave (1982) and the Swedish author Anna Ahlunds book Du, bara (2016). Both books have a homosexual protagonist as their main character. LÄS MER