Sökning: "High-Functioning Autism"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden High-Functioning Autism.

  1. 6. Rekrytering - en social sport : En kvalitativ studie om rekrytering av individer med högfungerande autism

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Terese Andersson; Hanna Bengtsson; Hanna Pedersen; [2022]
    Nyckelord :HRM; recruitment; diversity; high-functioning autism; employment interview; communication skills; HRM; rekrytering; mångfald; högfungerande autism; anställningsintervju; kommunikationsförmåga;

    Sammanfattning : Recruitment processes place high demands on jobseekers' personal characteristics and social abilities, which high-functioning autistic individuals experience as obstacles. They had preferred that recruiters value competence higher. LÄS MER

  2. 7. Inclusive and Accessible Workplaces: AI- and Robotics-Based Assistive Technologies for Professionals with High-Functioning Autism

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Sonia Rode; [2021]
    Nyckelord :Autism Spectrum Disorder; Professional Life; Accessibility; Assistive Technology; AI; Robotics; User-Centred Design;

    Sammanfattning : Although every society member should be offered an equal chance to participate in working life, individuals with high-functioning autism encounter many barriers. Here, assistive technologies using AI and robotics can provide new possibilities to create accessibility and inclusion. LÄS MER

  3. 8. Skolsituationen för barn och ungdomar med autism utan intellektuell funktionsnedsättning : Ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jenny Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Parent survey; high-functioning autism; school; support; environment; Föräldraenkät; högfungerande autism; skola; stöd; miljö;

    Sammanfattning : Introduktion: Det finns en stor variation avseende behov av stöd och anpassning i skolan för barn med autism utan intellektuell funktionsnedsättning. Begränsningar i social kommunikation, förmåga att se sammanhang, bristande exekutiv förmåga och känslighet för sensoriska intryck kan skilja sig mycket och är utmaningar skolan behöver ta hänsyn till. LÄS MER

  4. 9. Högfungerande autism i svenskklassrummet : Svensklärarens förutsättningar och metoder i arbetet med elever med högfungerande autism

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emil Körmöci; Honey Razzagh; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har undersökt hur svensklärare arbetar för att inkludera elever med högfungerande autism i klassrummet samt vilka förutsättningar svensklärare möter i kontakt med elever med högfungerande autism. Undersökningen baseras på kvalitativa intervjuer med svensklärare med erfarenhet av att arbeta med elever med högfungerande autism. LÄS MER

  5. 10. ”Jag skulle också kunna ha ett bra liv om jag bara fick stöd.” : En kvalitativ intervjustudie av kvinnor med högfungerande autism

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Matilda Sjöberg; [2021]
    Nyckelord :Empowerment; Neuropsychiatric Disabilities; Stigma; Autism; Women with autism and the labor market; Empowerment; Neuropsykiatriska funktionsvariationer; Stigma; Autism; Kvinnor med autism och arbetsmarknaden;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har tre kvinnor med högfungerande autism intervjuats, två representanter från intresseorganisationer inriktade på autism och neuropsykiatriska funktionsvariationer samt en föredetta arbetskonsulent på Arbetsförmedlingen. Syftet med studien var att öka förståelsen för intervjupersonernas upplevda hinder och förbättringsmöjligheter för kvinnor med autism att etablera sig på arbetsmarknaden. LÄS MER