Sökning: "High-achieving students"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden High-achieving students.

  1. 1. Differentierad undervisning för högpresterande elever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Renström; Mira Wickman; [2023]
    Nyckelord :högpresterande elever; matematikundervisning; lärarperspektiv; differentiering; acceleration; berikning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 beskriver att de differentierar matematikundervisningen för högpresterande elever. Empirin har samlats in genom semistrukturerade intervjuer och analyserats med hjälp av tematisk analys och Tomlinsons (2001, 2014) teoretiska ramverk för att uppnå studiens syfte. LÄS MER

  2. 2. En studie om samspelet mellan högpresterande elever och digitala läromedel : Lärarens arbetssätt i årskurs 2–4 i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Malin Svanholm; Rebecka Törnberg; [2023]
    Nyckelord :Digital learning materials; TPACK; The triadic interdependence model; High-achieving students; Digital competence; Mathematics teaching; Digitala läromedel; TPACK; Triadiska interdependensmodellen; Högpresterande elever; Digital kompetens; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase the knowledge about how teachers work with digital learning material and high-achieving students in the subject of mathematics. The study is based on active teachers in grades two, three and four. LÄS MER

  3. 3. Rätten till likvärdig utbildning : En forskningsöversikt om högpresterande elever och litteraturundervisning.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Wilma Fyhr; Tyra Stare; Mollie Fagerström; [2023]
    Nyckelord :Literature teaching; literature didactics; literacy; high-achieving students; literary competence; Litteraturundervisning; litteraturdidaktik; litteracitet; högpresterande elever; litterär kompetens;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie ägnas åt att undersöker vad dagens tillgängliga forskning belyser om litteraturundervisning i skolans mellanår samt om forskningen lyfter något om litteraturundervisning som kan vara fruktbar för högpresterande elever. Tidigare forskning visar att undervisningen behöver stärkas när det gäller att stimulera och utmana högpresterande elever. LÄS MER

  4. 4. Vilka elever har strörst nytta av matematisk problemlösning?

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Andreas Andersson; [2023]
    Nyckelord :problem solving; mathematics; high-achieving students; low-achieving students.; problemlösning; matematik; högpresterande; lågpresterande.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har undersökt hur låg- respektive högpresterande elever påverkas av problemlösningsuppgifter i matematikundervisningen. Är det främst de relativt högpresterande eleverna som har störst nytta av matematisk problemlösning för att få en djupare förståelse i matematik? Kan problemlösning användas för att få upp intresset för lågpresterande elever? Spelar det någon roll hur problemuppgifter är formulerade? Arbetet har genomförts genom en begränsad systematisk litteraturöversikt genom en databassökning via sökmotorerna DiVA, ERIC och Springer följt av en narrativ analys av tolv utvalda artiklar. LÄS MER

  5. 5. Elever som bortprioriteras - Hur lärare planera och utmanar högpresterande elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Agnes Frangén; Julia Grandin; [2023]
    Nyckelord :grundskola; skrivundervisning; utvecklingszon; utmaning;

    Sammanfattning : I läroplanen för grundskolan står det att alla elever ska få en likvärdig utbildning. Det är därför viktigt att alla elever får den utmaning de behöver i skolan för att utvecklas. Studiens syfte är att få mer kunskap kring hur lärare på lågstadiet planerar och utmanar för de högpresterande elevernas skrivande. LÄS MER