Sökning: "Historiebruk"
Visar resultat 16 - 20 av 334 uppsatser innehållade ordet Historiebruk.
16. Spel som läromedel : En historiedidaktisk undersökning om historiebaserade datorspel på högstadiet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The purpose of this study is to explore the popular computer game Europa Universalis IV and how the use of history looks inside the game and its potential use during lessons.There is also a second purpose to this study and it is to shine some light on how students between the ages of thirteen and fifteen think about history-based videogames and their use in a classroom situation. LÄS MER
17. Apostlagärningarna 29 : Pingströrelsens bibelbruk, bibelsyn och historiemedvetande mellan 1915-1935
Master-uppsats, Uppsala universitet/Kyrkohistoria och missionshistoriaSammanfattning : .... LÄS MER
18. Lödöse museum och skolan : En fallstudie om en kulturarvsinstitutions arbete för att nå ut till skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Detta examensarbete är en beskrivning av hur Lödöse museum arbetar för att nå ut till skolor. Syftet är att beskriva och analysera museipedagogers arbete för att nå ut till skolor med fokus på hur Lödöse museum skapar en relevant verksamhet för skolor och historieundervisningen. LÄS MER
19. Vårt hem, bygderna i Norrbotten : Hembygdsrörelsens dåtid, nutid och framtid i Norrbotten
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Denna uppsats kommer undersöka närmare på hur hembygdsrörelsen etablerades i Norrbotten och hur hembygdsföreningarna i Norrbotten utvecklats från sent 1800-tal till 2022. Uppsatsen kommer även behandla människorna bakom rörelsen och Norrbottens hembygdsföreningars fokus och mål. LÄS MER
20. Då, nu och sen : Musiklärares uppfattningar om undervisning i musikhistoria i årskurs 7-9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare resonerar kring och motiverar undervisning i musikhistoria i grundskolans senare år, årskurs 7–9. Det empiriska material som samlats in är inhämtat genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sex musiklärare. LÄS MER