Sökning: "Historiemedvetande på prov"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Historiemedvetande på prov.

  1. 1. Elevers olika framtidssyner gällande romers integration i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Oliver Fredriksson; Philip Larsson; [2023]
    Nyckelord :Berättelsetypologier; förändring; kontinuitet; historiemedvetande; innehållsanalys; nationella prov; temporal orientering; tidssyner;

    Sammanfattning : Vi har i detta arbete undersökt vilka syner på framtiden svenska elever har på integrationen av romer i det svenska samhället. Vi har också undersökt om det finns några skillnader mellan pojkar och flickor. LÄS MER

  2. 2. När vi vänder oss mot historien : En analys av genetiska och genealogiska perspektiv i gymnasieelevers svar på prov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Erik Lindström; [2022]
    Nyckelord :Genealogiskt; Genetiskt; historiedidaktik; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Historia ska i gymnasieskolan utveckla elevers förmåga att använda historien som en referensram för att bättre kunna förstå sin samtid och därmed även sin framtid. Detta kallas även för historiemedvetande. I detta sammanhang utgör en grund att förstå att vi människor är och har en historia. LÄS MER

  3. 3. Hur efterfrågas historiemedvetande? : En studie om hur gymnasielärares prov och arbetsuppgifter i historia möjliggör för elevers historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Lina Sainmaa; [2016]
    Nyckelord :Historiemedvetande; historiedidaktik; kognitivism; begreppskunskap; processkunskap; narrativa redskap; narrativ kompetens; provkonstruktion;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur gymnasielärares prov och arbetsuppgifter i historia uppmuntrar eleverna till att svara historiemedvetet. Studien söker svar på: Vilken roll ges eleverna? Vilka narrativ kompetenser efterfrågas? Vilka referensramar görs tillgängliga? Det teoretiska ramverket är kognitivism. LÄS MER

  4. 4. Historiemedvetande och skriftliga prov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Petra Andersson; [2010]
    Nyckelord :Historiemedvetande; bedömning; Eleven; Skriftliga prov; Historiekunskap;

    Sammanfattning : Syftet med följande undersökning är att granska om historielärare på högstadiet kankontrollera om eleven fördjupat, eller förändrat, sitt historiemedvetande genom skriftligaprov. Om så är fallet kommer det även att undersökas på vilket sätt detta är möjligt. LÄS MER

  5. 5. "It takes two to tango" ...eller? Föreställningar om män och kvinnor då, nu och sedan hos några skånska gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Tobias Ogenblad; Vanja Wallin; [2007]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Genus; Identitet; Gymnasieelever; Skåneprovet;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att undersöka historiemedvetande och föreställningar om genus hos skånska gymnasieelever. Vilka föreställningar har eleverna om kvinnor och män då, nu och sen? Spelar elevernas kön någon roll för hur de uppfattar mäns och kvinnors möjlighet att agera i historien och vad säger detta om deras historiemedvetande? Det material vi analyserat är svar från Skåneprovet, ett gemensamt och avslutande prov i gymnasieskolans kurs Historia A, vilket skrevs 2006. LÄS MER