Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Historiskt berättande genom spelfilm : En analys av filmen Quo Vadis, Aida? (2020) utifrån dess potential att utveckla elevers narrativa kompetens som uttryck för historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sandra Sjödén; [2024]
    Nyckelord :Historiemedvetande; narrativ kompetens; historisk empati; historieundervisning; historisk spelfilm; Quo Vadis Aida?;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras filmen Quo Vadis, Aida? (2020) utifrån dess potential att utveckla narrativ kompetens, som ett uttryck för historiemedvetande, hos elever i en undervisningskontext. Filmen analyseras utifrån en narrativ analysmetod med fokus på vad filmen berättar samt hur det berättas. LÄS MER

  2. 2. Lärares användning av filmer och bilder för att stärka historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Svärd; Rita Tjebbes; [2024]
    Nyckelord :historieundervisning; historisk empati; inlärning; visuella hjälpmedel;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att sammanställa forskning kring hur visuella hjälpmedel i form av filmer och bilder kan stötta inlärning och därmed stärka historieundervisningen. Historieämnet kan vara abstrakt för grundskoleelever, eftersom det är en del av den förflutna tiden som inte finns längre. LÄS MER

  3. 3. Bortom läroböckerna: Förstärkning av historieundervisningen genom film : En översikt av forskning om film i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin A. Malinsdotter; Caroline Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Source criticism; documentaries; featured film; film; historical concioussnes; historical empathy; history education; motivation; engagement; källkritik; dokumentärer; spelfilm; film; historiemedvetande; historisk empati; historieundervisning; motivation; engagemang;

    Sammanfattning : This project is about commercial history use with educational purpose, focused on film and whether it contributes to students' knowledge or can only be seen as an entertaining break in the regular education. This project focused on two types of films, featured films and documentaries. LÄS MER

  4. 4. Att levandegöra det förflutna : En metastudie om skönlitteraturs effekt på elevers lärandeunder historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Ringnér; Wilma Hansson; [2024]
    Nyckelord :skönlitteratur; historia; historieundervisning; historisk empati; literacy; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska kunskapsöversikt är att undersöka vilka konsekvenserna blir för elevers lärande när skönlitteratur implementeras i historieundervisningen. Anledningen till detta intresse för oss, är att vi upplever att historieämnet ofta skapar frustration hos elever som har svårt för att se det betydelsefulla i ämnet, och för lärare som har svårt att visa det betydelsefulla när elever saknar avgörande förförståelse. LÄS MER

  5. 5. ”Tänk när vi blir ryggsäckar…” En kvalitativ aktionsforskningsstudie om historielärarstudenters historiemedvetande och dess påverkan på det historiska samtalet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Petronella Ekström; [2023-10-17]
    Nyckelord :historiemedvetande; historiska samtal; historiedidaktik; högre utbildning; historielärarutbildning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra till kunskapen om hur historielärarstudenter förstår historia och tillämpar historiska kunskaper och färdigheter i historiska samtal Teori: Studien har sitt främsta intresse inom historiedidaktik. Studiens teoretiska ansatser faller inom den sociokulturella ansatsen och den som ramas in med historiemedvetande. LÄS MER